Skandál Volkswagenu s podvodným softwarem, který dokáže manipulovat s emisemi naftových motorů, se rozhořel v roce 2015. Od té doby citelně poškozuje hospodaření největší evropské automobilky. Celkové náklady spojené s aférou vystoupaly už na 30 miliard eur (770 miliard korun).
Aktuální výše nákladů spojených s aférou dieselgate zdaleka není konečná. Proti koncernu či jeho jednotlivým společnostem je momentálně podáno na 60 tisíc žalob. Jak uvádí zpráva o hospodaření za první čtvrtletí 2019, i v tomto kvartálu si Volkswagen odložil jednu miliardu eur na právní spory související s případem.
Podle finančního šéfa VW Franka Wittera jde o peníze vyhrazené na advokáty, mimosoudní vyrovnání a dosud nezaplacená soudní stání. Sám Witter počítá s tím, že koncernu ještě vzniknou další náklady. Většina peněz vyplacená v souvislosti s dieselgate směřovala jako kompenzace zákazníkům v Severní Americe.
Byli jste nějak postiženi skandálem dieselgate?
V současnosti je jen v Německu podáno více než 60 tisíc žalob jednotlivců. Většina z nich požaduje odškodnění. Zároveň Volkswagen čelí žalobě akcionářů, kteří si stěžují, že byli pozdě informováni o rozsahu skandálu. Tento spor řeší vrchní zemský soud v Braunschweigu.
Provozní zisk Volkswagenu klesl v prvním čtvrtletí o pět procent na 3,9 miliardy eur (100 miliard Kč). Koncern vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.
Dále čtěte: