Menu Zavřít

Austrálie se probouzí z lithiové kocoviny. Těžaři reagují na propad ceny o třetinu

10. 12. 2018
Autor: Profimedia.cz

Z Austrálie se má do roku 2020 stát největší producent lithia na světě. V oblasti státu Západní Austrálie v regionu Pilbara se za poslední dva roky otevřelo šest nových dolů, které těží rudy obsahující lithium. Zejména poptávka v autoprůmyslu pro elektromobily a také pro úložiště energie z obnovitelných zdrojů dělá z lithia novodobé zlato. Otázkou ale je, jak se bude cena lithia dlouhodobě vyvíjet. Letošní vývoj nevěstí nic dobrého.

Zvýšení produkce těžby lithia nejen v Austrálii ale i v Chile způsobilo, že se cena uhličitanu lithného na asijském trhu propadla od začátku tohoto roku už o třetinu a je na dvouletých minimech. Podle některých prognóz bude dále klesat. Analytici americké banky Morgan Stanley už v únoru uvedli, že se cena do roku 2021 propadne o 45 procent. Australští těžaři nyní řeší, jak se k propadu cen postavit.

Vývoj ceny lithia:


source: tradingeconomics.com

„Austrálie je nyní hlavním městem světa pro těžbu lithia a Pilgangoora je jedním z největších dolů na světě,“ chlubí se Neil Biddle, jeden ze zakladatelů firmy Pilbara Minerals. Firma v listopadu otevřela nový důl a továrnu na zpracování rudy obsahující lithium. „Už jsme (Austrálie) globální lídři v těžbě zlata a železné rudy, stejné to bude i v lithiu,“ dodal.

Propad cen těžaře nutí, aby rudu pouze neexportovali, ale dále zpracovávali. Do výstavby pěti rafinérií, které z rudy vyrábějí uhličitan lithný, natekly už 3 miliardy australských dolarů (49 miliard korun). Další cestou ke zvýšení zisků je výroba baterií. Není to ale jednoduché, protože konkurence v Číně a Jižní Koreji má již zavedenou výrobu a nižší provozní náklady.


Čína chladí lithiovou horečku. Cena suroviny letos klesla o pětinu

Výroba lithium-iontových baterií v Číně, ilustrační foto


Jak napsal britský list Financial Times, nejlukrativnější na celém procesu je výroba anod a katod v bateriích. Při jejich produkci se používají také nikl, kobalt a grafit. Celý trh výroby lithium-iontových baterií by přitom mohl růst mezi roky 2017 a 2025 z 60 miliard dolarů na 100 miliard dolarů (2,3 bilionu korun).

Železnou rudu pouze vyváží

Vláda Západní Austrálie v Perthu chce podporovat výstavbu továren pro výrobu baterií. „Důvodem, proč jsme nedokázali uspět v sektoru výroby železa a oceli, bylo to, že ve světě byla velká konkurence,“ tvrdí ministr pro těžbu v Západní Austrálii Bill Johnston. Austrálie totiž ve velkém vyváží železnou rudu bez přidané hodnoty. Výroba baterií naopak skýtá velkou příležitost, tvrdí Johnston.

Cesta k úspěchu nemusí být rychlá a snadná. Skeptici upozorňují i na to, že poptávka po bateriích se může rychle propadnout, pokud se nepodaří zvýšit prodeje elektromobilů. Navíc nové technologie mohou nahradit v bateriích i lithium. Také tvorba ceny lithia je nyní dost neprůhledná.


Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

 Značka dobíjecí stanice pro elektromobily


„Je to velký test pro Austrálii, která v minulosti k těžbě nerostných surovin nepřidávala velkou hodnotu. Chceme spíše vyrábět hydroxid lithný než vyvážet velké objemy nezpracovaného materiálu do Číny,“ tvrdí Scott Winter, který radí těžařské firmě Mineral Resources. Cena tuny rudy spodumen, která obsahuje asi 3 procenta lithia, se pohybuje podle Wintera na úrovni 960 dolarů, tuna hydroxidu lithného se prodává až za 18 tisíc dolarů.

Výrobu litium-iontových baterií zatím ovládá Asie, na globální výrobě má 80procentní podíl. Samotná Čína ovládá 69 procent trhu. Spojené státy z geopolitických důvodů už s Austrálií podepsaly memorandum o porozumění v oblasti těžby a zpracování strategických kovů.

MM25_AI

Související články:

Co jsou zač? Po stopách australských zlatokopů v Česku

Největší bateriové úložiště v Česku postaví Siemens. Vyjde na 67 milionů

Babiš: Lithium má těžit stát. Diamu uloží zkoumat ložiska

Nejisté miliardy za lithium. Státní podniky by ho těžit neměly, tvrdí analýza

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

 Zákazníci si nemohou vůz nijak upravit, dostanou předpřipravené modely. Zato je mohou dostat do druhého dne

  • Našli jste v článku chybu?