Přestože chce obrana během několika týdnů vyhlásit nákup pásových obrněnců za 53 miliard, ještě není jasné, jaká vozidla vlastně hledá.
Osádková nebo bezosádková věž? To je jedno z velkých dilemat, které nyní generální štáb řeší. Přestože ještě loni bylo víceméně jasné, že armáda bude chtít do nových bojových vozidel tradiční věže s operátory, teď jsou opět ve hře automatizované věže na vzdálené ovládání.
Taková situace nahrává i norské firmě Kongsberg, která jako jeden z výrobců bezosádkových věží nabízí českým vojákům svůj Protector MCT. „Stále ještě není rozhodnuto. Když s nimi mluvíme, je to tak padesát na padesát – polovina chce osádkovou, druhá polovina bezosádkovou,“ tvrdí Tor Henriksen, marketingový ředitel Kongsbergu. Česká armáda už má s jeho věžemi zkušenost. Verzi Protector M151 s kulometem ráže 12,7 milimetru používají lehká obrněná vozidla Iveco, která operovala i v afghánské misi.
Přečtěte si komentář: Rekordní rozpočet. Co s ním?
Ze čtyř typů pásových bojových vozidel pěchoty, z nichž bude obrana vybírat - Ascod, CV90, Lynx a Puma - nelze technologii Protector MCT použít pouze u posledně jmenovaného vozidla. Zatímco tradiční osádkové věže jsou poměrně těžké a snižují nosnost vozidla, bezosádkové zase stojí víc peněz.
Podle dřívějších vyjádření ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) chce resort smlouvu na více než dvě stě pásových vozidel podepsat letos v srpnu, samotné dodávky do garáží 7. mechanizované brigády by pak měly probíhat v letech 2020 až 2025.
Dále čtěte: