O samořiditelných automobilech se hovoří jako o budoucím trendu automobilového průmyslu. Na jejich vývoji se pracovalo již na přelomu 80. až 90. letech v západní Evropě. V roce 1993 byla testována autonomní dodávka Mercedes-Benz upravená firmou Bosch. Projekt byl ale kvůli neúměrné finanční zátěži pozastaven.
Na vývoji automobilu bez řidiče se s přestávkami pracuje už několik desetiletí. Firma Bosch na konci července zveřejnila ze svého archivu testovací jízdu přestavby dodávky Mercedes-Benz 410 z roku 1993, která křižuje německé silnice bez toho, aby se řidič dotýkal volantu. Na tomto projektu inženýři pracovali od roku 1990.
Cílem bylo, aby se vůz udržel na silnici a nezpůsobil kolizi s ostatními vozy. Firma Bosch už v roce 1989 představila navigační systém Travelpilot IDS, který byl svého druhu prvním v Evropě. Využíval radarové senzory a kompas. Experimentální počátky vývoje autonomního řízení se u firmy Bosch datují už do začátku 70. let minulého století.
Autonomní dodávka z roku 1993
Použité technologie v 90. letech byly oproti dnešku velmi objemné. Navigační přístroj byl velký jako cestovní kufřík, kamery jako balení kávy. Jejich záběry zpracovával palubní počítač, jenž zabíral většinu zavazadlového prostoru dodávky. Systém se orientoval podle obrubníků a silničního značení. Speciální elektronika měla identifikovat jednotlivé dopravní značky.
Přestavba dodávky, která kromě jízdy na dálnici a sjezdu z ní na běžnou silnici, bezproblémově zvládla i kruhový objezd, vyšla na sto tisíc marek (při tehdejším kurzu 17 korun za marku by to znamenalo částku 1,7 milionu korun). „Technika byla z obchodního i ekonomického hlediska příliš drahá,“ vysvětlil časopis Wired, proč byl projekt ukončen.
Do vývoje nových technologií zajišťující bezpečnější provoz mezi roky 1986 a 1994 evropské firmy a instituce investovaly v rámci projektu Prometheus v přepočtu 749 milionů eur (podle dnešního kurzu to je 19,2 miliardy korun).
Jedním z výsledků byla i autonomní jízda upraveného vozu Mercedes třídy S z Mnichova do Kodaně. Během jízdy nemusel člověk zasahovat do řízení v úseku v délce 158 kilometrů.
Dále čtěte: