Menu Zavřít

Vyšší dojezd, rychlejší nabití, větší bezpečnost. BMW sází na baterie budoucnosti

22. 12. 2017
Autor: Profimedia.cz/EmmaOlivsSmith/Alamy

Mnichovská automobilka BMW věří tomu, že baterií budoucnosti v autobranži budou články s pevným elektrolytem. Proto spojila síly s americkou firmou Solid Power, která na jejím vývoji pracuje od roku 2012.

Německá automobilka BMW hodlá ve spolupráci s americkou firmou Solid Power pracovat na tom, aby byly tyto revoluční baterie montovány do jejích sériově vyráběných elektromobilů. Baterie s pevným elektrolytem (solid-state baterie) mají výrazně vyšší kapacitu než dosud používané akumulátory. Jsou také bezpečnější a rychleji se dobíjejí, což jsou parametry, které jsou pro autoprůmysl zásadní.

Solid Power na vývoji baterií s pevným elektrolytem pracuje od roku 2012. Firma je spojena s univerzitou v coloradském Boulderu. Německý výrobce automobilů má přispět k tomu, aby bylo co nejdříve dosaženo takového pokroku, že budou baterie dostupné pro masovou výrobu.

“Od založení společnosti Solid Power náš tým pracuje na tom, aby vyvinul pevné baterie, jež budou konkurenceschopné s důrazem na bezpečnost, výkon a cenu,” reagoval na spolupráci s BMW Doug Campbell, zakladatel a ředitel Solid Power. Účast prestižní automobilky dokládá to, že tento druh baterií má velkou budoucnost v automobilovém průmyslu, dodal.


Na výzkumu nových baterií pracují i čeští studenti:

Němci vyvíjejí náhradu lithiových baterií. S revoluční technologií pomáhají i čeští studenti

 Tanky s elektrolytem ve Frauenhoferském institutu


Server engadget.com dodal, že nový typ baterií má oproti stávajícím lithium-iontovým článkům výhodu spočívající ve vyšší hustotě pevného elektrolytu. Proto je kapacita baterie větší a je možné zvýšit dojezd automobilů na jedno nabití.

Snižuje se rovněž pravděpodobnost toho, že článek vybuchne nebo začne hořet. Tento typ akumulátorů zajímá i firmy Toyota, Google nebo Fisker, která vyvíjí vlastní elektromobil. Dobíjení a dojezd elektromobilů by se tak měl co nejvíce přiblížit parametrům při tankování vozů se spalovacím motorem, aby se mohly masově rozšířit.

EMotion od firmy Fisker má mít dojezd 800 kilometrů

Automobilka Fisker chce na trh uvést elektromobil EMotion s pevným článkem v roce 2023. Dojezd by vůz měl mít 800 kilometrů a baterie by měly být nabity dokonce během jedné minuty.

Na vývoji baterií s pevným elektrolytem pracuje také švýcarský institut Empa. „Pevný materiál v baterii může být tenčí, než je tekutý elektrolyt. To umožňuje snížit celkovou hmotnost článku,“ vysvětlil Arndt Remhof, proč je o tyto baterie mezi autovýrobci zájem. Při stejné hmotnosti dokáže baterie ukládat více energie. K sériové výrobě je ale podle něj ještě dlouhá cesta.

Profesor fyzikální chemie Jürgen Janek z německé univerzity v Giesenu vysvětlil, že u současných lithium-iontových baterií je problém tekutého elektrolytu v tom, že při vysokém zahřátí, které může být způsobeno příliš rychlým dobíjením, dojít ke vzplanutí. Toto riziko u pevných baterií odpadá.

MM25_AI

Dále čtěte:

Jak si pojistit odběratele: elektromobil a dobíjení na 5 let zdarma

Domy na baterky. Češi si oblíbili řešení solárních panelů a úložišť

Přebytečnou elektřinu z baterie je možné využít třeba k nabití elektromobilu, nebo ji prodat zpět do sítě.


  • Našli jste v článku chybu?