Stejnou situací, kterou si před pár lety po vstupu soukromých dopravců na českou železnici prošly České dráhy, nyní jako přes kopírák zažívá dominantní dopravce na kolejích v Německu. Deutsche Bahn musí čelit agresivní cenové konkurenci. Zelené vlaky FlixTrain vyrážejí sice bez jídelního vozu a často i bez zásuvky, zato až s desetkrát nižší cenou.
Například na pondělní odpoledne nabízel FlixTrain jízdenku z Hamburku do Kolína nad Rýnem za 9,99 euro. Deutsche Bahn (DB) si za stejné spojení účtuje bez slevových karet mezi 69,90 a 101 eury za cestu v druhé třídě. Deník Die Welt sice upozorňuje, že DB na určité vlaky nabízí i akční cenu za 29,90 euro, nejdražší tarif FlixTrain však vyjde maximálně na 29,99 euro.
Porovnání ceníků Deutsche Bahn a Flixtrainu na trati Hamburk-Kolín:
Od dubna startuje FlixTrain ve spolupráci s českým Leo Express také na druhé trase mezi Stuttgartem a Berlínem. Už dnes lze koupit jízdenky třeba na úterý 24. dubna za 9,99 euro, v pátek či jiné vytížené dny cena roste. Ve stejný den si však DB za cestu mezi Stuttgartem a hlavním městem účtuje minimálně 67,90 euro.
Co se týče komfortu, je FlixTrain jasně horší volbou. Jeho vlaky na rozdíl od DB jezdí jen dvakrát (Hamburk–Kolín) nebo jednou (Stuttgart- Berlín) denně, ve středu dokonce vůbec. Nedisponují jídelním vozem a zatím ani zásuvkami na všech místech. Zkušenosti z Česka však ukazují, že pokud jde o výhodnou cenu, jsou cestující ochotni se trochy luxusu vzdát. Ani movitější Němci v tom nejsou jiní.
Otázka je, jestli příznivé ceny FlixTrainu vydrží, nebo zda jde jen o startovací nabídku. S největší pravděpodobností platí druhá možnost. To naznačuje i skutečnost, že etablovaná sesterská autobusová doprava FlixBus nabízí spojení mezi stejnými městy výrazně dráž než vlak, a to navzdory tomu, že cesta trvá mnohem déle.
Čtěte také: