Menu Zavřít

Bitva o výnosný byznys: STK bojují s vládou, autoservisy i mezi sebou

20. 11. 2018
Autor: Martin Pinkas/Euro

Tam, kde jsou přesně vymezeny a respektovány hranice, ke konfliktům nedochází, řekl kanadský psycholog Guy Corneau. Pro oblast technických kontrol a měření emisí automobilů v Česku platí pravý opak. Boj o to, zda budou mít na trhu výhodnější pozici provozovatelé stanic technické kontroly, autoservisy či autorizovaní prodejci aut, se rozhořel naplno. Olej do ohně přilila novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, jež vstoupila v platnost v říjnu 2018. Oběťmi jsou řidiči.

Od 1. října 2018 mají autoservisy, autobazary či autorizovaní prodejci možnost provádět technické kontroly. A provozovatelé stanic technické kontroly si zase mohou díky novele zákona otevřít vlastní servis.

„STK by rozhodně neměly suplovat práci servisů a naopak. Nevidím problém v dosavadním stavu. Status autorizovaného servisu totiž vůbec neznamená kvalitu a nezávislý přístup,“ shrnuje provozovatel STK Okříšky Trnka.

Co konkrétně přinese zásadní změna do oblasti technických kontrol a kontrol emisí? Odpovědi jednotlivých aktérů na tuto otázku se liší jako den a noc. Technické kontroly budou samozřejmě nadále provádět certifikovaní technici, ale nově je najdete i mezi zaměstnanci autoservisů.

Pokud zjistí technik v autoservisu na autě závadu, bude ji možné opravit rovnou na místě, což je podle ministerstva dopravy hlavním přínosem změny zákona.

„Vycházíme vstříc zákazníkovi – pokud se při technické kontrole zjistí na automobilu závada, řidič si ho nechá opravit přímo v servisu,“ potvrzuje mluvčí resortu Zdeněk Neusar.

Ministerstvo tvrdí, že už je v současnosti řada kontrolních stanic a servisů fakticky propojených, přestože oficiálně působí nezávisle na sobě. „Alespoň v části případů jsou provozovatelé obou stanic v příbuzenském nebo jiném vztahu, například manželé,“ uvádí se dokonce v poněkud bizarní důvodové zprávě k zákonu.

Klasický střet zájmů?

Provozovatelé STK a zástupci jejich profesní komory naopak varují, že kontroly v servisech či autobazarech nemohou být objektivní. Nový systém podle nich fungovat nebude.

„Pokud bude mít majitel autobazaru zároveň i STK, mohou u něj procházet kontrolou i nevyhovující vozidla, aby je bylo možné ještě dále prodat. V servisech zase může technik nacházet nepatrné závady proto, aby měl opravář co opravovat,“ upozorňuje předseda profesní komory STK Michal Cuc.

Co je STK
„Jedná se o přenesenou působnost státu, který pověřil na základě určitých pravidel soukromé subjekty vykonáváním státní správy v oblasti kontrol nad vozidly. Zároveň jim zakázal provádět jiné činnosti, aby nedocházelo ke střetu zájmů,“ připomíná vedoucí Pronto STK Jiří Rejmon.

„Je třeba vzít v úvahu, co vlastně STK jsou a co mají dělat. Jedná se o přenesenou působnost státu, který pověřil na základě určitých pravidel soukromé subjekty vykonáváním státní správy v oblasti kontrol nad vozidly. Zároveň těmto subjektům zakázal provádět jiné činnosti, aby nedocházelo ke střetu zájmů,“ připomíná vedoucí Pronto STK Jiří Rejmon.

A zmíněná novela prý střet zájmů opět umožňuje. Autoservisy budou mít podle Rejmona výhodu, že mají i jiné příjmy než pouze z technické kontroly. Vytvoří tak nekalou konkurenci pro stávající provozovatele. Nebohý majitel auta tak může přivézt auto do servisu provozujícího STK a dočkat se toho, že mu za několik tisíc vymění olej a jako bonus nabídnou technickou „zdarma“. „Klient ale zaplatí pět tisíc za výměnu oleje plus technickou kontrolu, což v součtu schová drahou technickou prohlídku pod úkon údržby,“ varuje v rozhovoru pro Profit Cuc.


Přečtěte si:

Motorkáře od října čekají změny: končí měření emisí, STK bude za čtyři roky


„Tento problém stát neřeší. Abych to uvedl slovy jednoho výše postaveného úředníka ministerstva dopravy: Kde není žalobce, není soudce. Čili stát rezignuje na účinné nástroje, aby zajistil pro všechny stejné podmínky,“ doplňuje Rejmon. Odpověď na kardinální otázku zatím nezná nikdo. Přesto si ji Michal Bulis pokládá: „Když odvezete svoje auto do servisu, který zároveň provozuje STK, nebude vám technik závady uměle nacházet jen proto, aby přihrál zakázku domácí autodílně?“

Ťokovy smělé cíle

Po prvním nástupu do úřadu si dal současný ministr dopravy Dan Ťok odvážný cíl: odstranit fronty u linek STK a SME. Zákazníci čekají na technickou a měření emisí ve frontách zejména na jaře a na podzim. Na metu za čtyři roky nedosáhl a podle Cuce ani nedosáhne.

„Kdyby komunikace od začátku probíhala tak jak má, jsou provozovatelé STK, jež ministr označuje za sektu, schopni nabídnout řešení, aby fronty zmizely. Kooperace mezi ministerstvem a zástupci STK by měla být lepší. Oni to řeší od stolu bez znalosti věci,“ dodává skepticky. Předseda komory nicméně bez okolků přiznává, že se provozovatelé STK bojí, aby je zástupci autoservisů nepřipravili o byznys. Zisky provozovatelů navíc klesají – počet úkonů roste a kontroly trvají déle. Cuc nezná jediného zástupce STK, který by se chystal rozšířit své služby a vybavit si vlastní autoservis.

„Nemyslím si, že by se STK překlopily přímo do servisů, podmínky jsou standardní a takové, jaké byly vždy. Navíc se počet povolení nebude nijak zásadně zvyšovat,“ říká Zdeněk Trnka. Náklady na autoservis přitom nejsou závratně vysoké. Stačí vám garážové stání se zvedákem, potřebné náhradní díly a opravář.

Budou na to mít?

Hůře jsou na tom majitelé autoservisů, kteří budou chtít nahradit současné STK. Ti se musejí pořádně plácnout přes kapsu. Dokonce se nabízí otázka, zda se jim nové podnikání vyplatí. Podmínkou zřízení STK je totiž mimo jiné vybudování průjezdní linky dlouhé minimálně 26 metrů, jež stojí několik milionů.


Kocovina po benzínovém mejdanu. Český trh je přesycen pumpami

 Čerpací stanice, ilustrační foto


„Předpokládáme, že se jim to vyplatí, když lobby autoservisů tak mocně pracuje na tom, aby mohli provádět STK,“ domnívá se Rejmon.

Jeho kolegové jsou ve svých vyjádřeních opatrnější. „Vybudování linky je otázka přibližně pěti milionů korun a víc a při takovéto částce by si každý měl umět spočítat návratnost a efektivnost investice,“ říká Trnka. Podle šéfa profesní komory si takovou investici budou moci dovolit značkové velké servisy, ti menší do toho ale nepůjdou.

Enfant terrible z ASEM

Výrazně odlišný pohled na situaci, která nastala letos v říjnu, nabízí ředitel Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) Libor Fleischhans. Ten ostře kritizuje současné provozovatele STK a za stávající novelu také vládu a zákonodárce.

Enfant terrible si dokázal znepřátelit politiky i mnohé zástupce provozovatelů STK, které označuje za podvodníky. Technické kontroly i měření emisí by měly podle něj vykonávat především autoservisy, nikoli současní provozovatelé STK.

Další novinky platné od října 2018
1. Majitelé aut, kteří mají datovou schránku, budou s dvouměsíčním předstihem informováni o nutnosti technické prohlídky. Nepříjemnou novinu by se tak řidič neměl dozvídat až při policejní kontrole.
2. Další změnou je až půlmilionová pokuta za stočený tachometr. Zákon by měl ztížit stáčení počtu ujetých kilometrů (zakazuje měnit záznamy na počítadle ujeté vzdálenosti). Pokud je nutné vyměnit tachometr, automechanik o tom musí vystavit protokol, který pak provozovatel auta předá při evidenční kontrole. Stáčení tachometrů je vůbec nejčastějším podvodem při prodeji ojetých aut. Podle zástupců STK je ale zákon bezzubý a zároveň přidělává majitelům aut komplikace. O co se jedná? „Zákon netrestá ty, kdo tachometr stáčejí, ale kupce, kteří o tom nemají ponětí. Již proběhly první případy, kdy majitel přijel na STK s čerstvě zakoupeným vozidlem a na stanici mu sdělili, že má stočený tachometr. A objevují se i řidiči, kteří si na STK přivezou potvrzení o výměně tachometru. Řidič přiveze papír, který dokládá, že výměnu počítadla kilometrů provedla autoopravna, která toto potvrzení o výměně vydala. Jenže technik STK nemá jedinou možnost k ověření oprávněnosti vydání tohoto dokumentu,“ říká Michal Cuc.
3. Nevyjasněný je i nový proces měření emisí, na kterém vidí Cuc dokonce pozitiva. Jenže vzápětí upozorňuje na nedostatky: „Když jste včera neprošel na emisích, nemohl jste pokračovat v technické kontrole, takže auta jezdila nezpůsobilá po silnicích. Dneska už pokračujete na technickou, což je klad. Zákazníci však nemohou být úplně spokojeni se stavem, kdy přesáhnou stanovenou dobu 30 dnů pro odstranění závady na emisích. Pak totiž musejí měření absolvovat znovu.“
4. Další změnu novela přinesla majitelům vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon. Ti získají zvláštní registrační značky označené písmeny EL, díky kterým mohou v některých případech parkovat v zónách zdarma.
5. Motorkářům od 1. října 2018 odpadla povinnost měření emisí u všech motocyklů (dosud byla povinná u strojů nad 400 kilogramů). „Kontroly na STK budou u motocyklů nově povinné každé čtyři roky místo současných dvouletých cyklů,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. „STK by rozhodně neměly suplovat práci servisů a naopak. Nevidím problém v dosavadním stavu. Status autorizovaného servisu totiž vůbec neznamená kvalitu a nezávislý přístup.“

„STK suplovat servis nemůže. Nemá na opravy prostory, vybavení, personál, know-how, ani čas. Autoservis by však STK nejen zastoupil, ale posunul by úroveň služeb i kontroly samé o mnoho výše hned v několika ohledech. Prvním by byla běžná dostupnost. Druhým ohledem by byla kvalita kontrolní technologie. Ta je u současných STK v poměru k moderním vozidlům nedostačující. Třetí aspekt: objektivnost v autoservisech by byla vyšší, u STK/SME je mizivá,“ vypočítává zástupce ASEM.

Fleischhans se domnívá, že ministerstvo při přípravě novely šlo na ruku zástupcům právě lobby provozovatelů STK. Ti mají na věc zcela opačný názor a říkají, že politiky jejich připomínky vůbec nezajímaly.

Nekvalitní zákon?

Obě strany ale shodně tvrdí, že za přijetím novely nebyla nutnost implementace evropské legislativy do české ani zájem o zákazníka, ale to, že ministerstvo a nakonec i zákonodárci podlehli tlaku zájmových skupin. Se zástupci STK se Libor Fleischhans shodne pouze na tom, že je zákon nekvalitní.

„Zákon údajně nově dovoluje majitelům STK ekonomické vazby na opravy vozidel a prodej či výrobu náhradních dílů. To zní krásně. Dojedu si k STK a problémy co najdou, opraví. Kdybyste tahle skvělá hesla zkoumal, přijdete na to, že u 90 procent STK je to holá utopie na dvacet let dopředu. A zhruba v deseti procentech už to tak dávno dělají – vlastní nejen STK, ale i opravny a prodej náhradních dílů, jen to mají napsané na IČO manželky. A co se změní? Nic. Hlavním byznysem jsou vyhovující protokoly, protože pokud jich STK bude generovat dost, bude dostatek důležitých VIP zákazníků,“ rozčiluje se Fleischhans.

Zároveň říká, že systém kontroly STK ze strany státu je nedostatečný a umožňuje zástupcům STK podvody. „Z emisních přístrojů Brain Bee bylo na četné stížnosti SME u STK demontováno teplotní čidlo komory na měření kouřivosti, aby přístroj neupozorňoval na nepřítomnost hadice ve výfuku. Nejjednodušší podvod: u vozidel s DPF nestrčíte hadici do výfuku, ostatní vygeneruje simulátor EOBD. Kontrola vozidla se dá vepsat do CIS ručně, auto potřebujete jen kvůli fotce. Dělá to tak 90 procent SME při STK,“ uvádí údajný příklad.

„Až se vyřeší problém megapodvodů se stávající hrstkou podnikatelů s chapadly do státní správy, má smysl řešit další věci,“ tvrdí Fleischhans. Nepřímo tak potvrzuje, že mezi zástupci jeho organizace a provozovateli STK zuří válka.

Nesmysl!

„ASEM rád útočí na STK, přestože právě od nich se rekrutují lidé, kteří tlačí, aby STK dělaly podvody. Přitom právě samostatné stanice měření emisí byly trnem v oku ministerstva, které nám proti naší vůli nařídilo dovybavit se stanicemi měření emisí. Proč asi skončilo se změnami v zákonech cca tisíc stanic měření emisí? V ASEM ve svých prohlášeních používají polopravdy, i když je zjevné, že s uvedenou situací nemají STK nic společného,“ říká Rejmon z Pronto STK.

Projeďte si technickou kontrolou:

bitcoin_skoleni

Článek vyšel v magazínu Profit

  • Našli jste v článku chybu?