Menu Zavřít

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

24. 5. 2018
Autor: Anna Vacková

Nástup elektromobilů v příštích letech výrazně zrychlí. V roce 2040 už budou mít takovou pozici, že poptávka po ropě se jejich vlivem sníží o 7,3 milionu barelů denně, přičemž dnes dosahuje téměř 100 milionů. Vyplývá to z výroční studie Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Pozici největšího trhu s elektrickými vozy si i nadále udrží Čína.

Stále silnější pozici elektromobilů na světovém trhu podle studie ještě posílí jejich klesající cena: už do pěti let by měly být levnější než vozidla se spalovacími motory. Tento fakt se podepíše pod velký nárůst prodejů. Zatímco loni se ve světě prodalo 1,1 milionu elektromobilů, v roce 2025 by to mělo být už 11 milionů a o pět let později dokonce 30 milionů prodaných vozů.

Ještě výraznější má být nástup elektrobusů, které budou podle studie koncem příští dekády už úplně dominovat trhu s 84procentním poměrem. Trend má v tomto ohledu udávat Čína: v loňském roce se tam využívalo 99 procent světové produkce elektrobusů. Právě Čína bude i nadále nejsilnějším světovým trhem v segmentu elektromobilů.


Auta budoucnosti: (bez)nadějné vyhlídky

 Dobová vize auta budoucnosti


Celosvětový příklon k elektrickým vozům se promítne i do poptávky po ropě, která by se podle BNEF kolem roku 2040 měla snížit o 7,3 milionu barelů denně, čímž výrazně klesne i cena ropy. V té době už by podle studie mělo po světě jezdit 559 milionů elektrovozidel, což by mělo odpovídat jedné třetině celosvětového vozového parku.

Rostoucí poptávka po elektromobilech má být podpořena i nabídkou. Automobilky z celého světa podle BNEF do roku 2022 téměř zdvojnásobí současný počet modelů ze 155 na 289.

Potenciální problém naopak pro elektrovozidla představuje například stále se zvyšující cena kobaltu, který se používá pro výrobu baterií. Bez investic do jeho těžby by jej v příštích letech mohl být nedostatek a ceny vyrůst až do závratných výšin.

Vývoj ceny kobaltu


source: tradingeconomics.com

MM25_AI

Dále čtěte:

Co jsou zač? Po stopách australských zlatokopů v Česku

Další stupeň závislosti. Evropa promarnila šanci stát se globálním lídrem ve výrobě baterií

Petrolejář Indráček: CNG v silniční dopravě je ekonomický nesmysl

Šéf SČS - Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček


  • Našli jste v článku chybu?