Menu Zavřít

Bitva o patent: česká Coda válčí s gigantem Goodyear o samonafukovací pneumatiky

4. 3. 2019
Autor: Profimedia.cz

Právní spor české firmy Coda Development s americkým výrobcem pneumatik Goodyear trvá několik let. Nyní odvolací soud ve Spojených státech uznal námitky českého vynálezce samonafukovacích pneumatik, který tvrdí, že Goodyear okopíroval jeho technologii.

Americký výrobce pneumatik Goodyear Tire & Rubber Co., jenž patří vedle firem Bridgestone, Michelin a Continental k největším výrobcům na světě, musí prokázat, že neporušil patentová práva české firmy Coda Development. Rozhodl tak americký odvolací soud a vrátil případ k soudu v Ohiu, kde má Goodyear sídlo.

Zástupci české firmy nechtěli pro web Euro.cz aktuální rozhodnutí soudu komentovat s tím, že spor bude dále pokračovat. Na internetových stránkách nicméně firma nový vývoj v kauze přivítala. Doufá, že spor bude rozhodnut v její prospěch. „Společnost Coda bude i nadále pokračovat v úsilí uvést tuto revoluční novinku na trh,“ uvedla firma.

Spor se týká vynálezu samonafukovací pneumatiky, která má znamenat revoluční změnu v celém sektoru. Pražská firma vynález nazývá Self Inflating Tire (SIT) a má jej patentován prakticky po celém světě, včetně Spojených států. Patentovou ochranu má vynález od roku 2009, uvádí společnost, kterou vede František Hrabal. Firma za SIT získala v roce 2009 cenu Tire Technology of the Year.

Jak funguje SIT:

Technologii poprvé představila o rok dříve v americkém Detroitu. Využívá k automatickému dohušťování pneumatik jejich rotaci a vzduch z okolí. Udržuje se tím správný tlak v pneumatikách bez potřeby manuální kontroly tlaku. Přitom až pětina všech vozidel jezdí minimálně s jednou pneumatikou podhuštěnou.

Společnost Goodyear nazývá inovaci Air Maintenance Technology (AMT) a představila ji v roce 2012, kdy za ni získala ocenění Best Inventions of the Year 2012. Američané přitom s českou firmou podle žaloby jednali v letech 2008 a 2009 o možné spolupráci na vývoji, ze které ale sešlo.

Americký odvolací soud nyní potvrdil, že nároky české firmy nejsou promlčeny a jsou podpořeny dostatečnými důkazy. Hrabal pro server Bloomberg Law zdůraznil, že je vynálezcem samonafukovací pneumatiky a že jeho společnost sdílela důvěrné informace o technologii se společností General Motors, která pak zprostředkovala setkání s výrobcem pneumatik Goodyear.

Zástupci firmy Coda Development začali v roce 2009 po několika měsících bez odezvy od firmy Goodyear předpokládat, že americký výrobce pneumatik nemá o spolupráci zájem. Goodyear si přitom podle žaloby už v prosinci 2009 podal žádost o patentovou ochranu ve Spojených státech a v roce 2011 získal na technologii samonafukovací pneumatiky patent.

Proto se česká firma začala bránit právní cestou. Požaduje, aby byl Hrabal uveden jako vynálezce technologie a držitel patentu. Firma navíc požaduje od amerického výrobce pneumatik odškodnění za zneužití obchodního tajemství.

Goodyear začal s testováním technologie AMT v roce 2014. Projekt podpořilo také americké ministerstvo energetiky. Automatické udržování správného tlaku v pneumatikách má vést k úspoře paliva a tím k nižším emisím skleníkových plynů. Na trhu zatím nová pneumatika není.

Testování prototypu SIT:

MM25_AI

Dále čtěte:

Proč kontrolovat tlak v pneumatikách? Nejde jen o spotřebu paliva a bezpečnost

Pneumatika, která nepotřebuje vzduch, je realitou. Prodávat ji začal Michelin

Český námořník Hornof získal v zámoří odměnu 5 milionů. Přesto chystá žalobu na USA

  • Našli jste v článku chybu?