České dráhy v prvním velkém srovnání evropských železničních dopravců nepropadly. Naopak, v kategorii jídla se umístily na prvním místě, třetí pozici pak obsadily v kategorii přepravy „baťůžkářů“ a s nabídkou pro cestování dvojic. Celkově vyhrály švýcarské dráhy SBB.
Londýnská společnost Loco2, která online rezervuje a prodává jízdenky do vlaků ve Velké Británii a v Evropě, srovnala ve svém velkém testu 16 evropských železničních dopravců.
Sledovala dvanáct kategorií, ve čtyřech z nich vyhrály švýcarské dráhy SBB, ve třech kategoriích německé DB. Špatně si nevedly ani České dráhy. Zvítězily v kategorii jídla a občerstvení.
V hodnocení služeb pro cestovatele s batohy obsadil český národní dopravce třetí místo, bronz získal i v kategorii služeb pro cestující páry. V kategorii nejrychlejší přepravy vyhrály francouzské dráhy SNCF, které jako první v Evropě zavedly rychlovlaky a vysokorychlostní tratě.
Srovnání služeb evropských drah:
V kategorii občerstvení, které pro ČD zajišťuje firma JLV (dříve se jmenovala Jídelní a lůžkové vozy, nezávisle funguje od roku 1992), britská společnost poukázala především na příznivé ceny. Hlavními taháky je řízek a točené pivo, ale i dostupná vína či nabídka salátů.
Ke stému výročí založení ČSR jídelní vozy a bistrovozy ČD nabízejí jídla, která měl rád první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Například tvarohové šišky s mákem, segedínský guláš, silný hovězí vývar. Vegetariány má do jídelního vozu přitáhnout čočkový karbanátek se zelným salátem.
Jak vypadá stravování u Českých drah:
Švýcarské dráhy doplatily na vysoké ceny, u německých drah sráží hodnocení časté ohřívání jídel v mikrovlnných troubách. Pohodlné jídelní vozy u ČD přispěly i ke třetímu místu v kategorii cestování párů. Třetí místo pro ČD v kategorii batůžkářů si zasloužil dopravce zejména prostornými kupé.
Nutno podotknout, že srovnání nevychází z hodnocení klientů, ale z důkladného hodnocení služeb portálu Loco2. Operátoři mohli rovněž na základě dotazníku se stovkou otázek popsat své služby a jejich příklady. Šetření probíhalo mezi 20. březnem a 20. dubnem tohoto roku.
I když je v Evropě až 150 různých železničních společností, autoři srovnání si vybrali hlavní hráče, kteří obsluhují dostatečně velkou železniční síť. První tři místa zaujali dopravci z německy hovořících zemí – švýcarské dráhy SBB, německé DB a rakouské ÖBB.
Související články: