Menu Zavřít

Český námořník Hornof získal v zámoří odměnu 5 milionů. Přesto chystá žalobu na USA

22. 2. 2019
Autor: Profimedia.cz

Jaroslav Hornof natočil protiprávní vypouštění ropných odpadů do moře z německé obchodní lodi, na které sloužil. Soud mu za to přiřkl odměnu 225 tisíc dolarů (5 milionů korun), což je výrazně více, než Čech očekával. Přesto bývalý strojní důstojník nyní připravuje žalobu na vládu Spojených států. Podle něj byli námořníci v přístavu drženi dva měsíce nelegálně.

I když je třeba počítat s tím, že část peněz bude muset zaplatit americkému právníkovi, český whistleblower Jaroslav Hornof je s výší odměny spokojen. „Čekal jsem, že odškodnění bude nižší, okolo sto tisíc dolarů. Tato částka je vynikající,“ řekl webu Euro.cz Hornof v reakci na zveřejněnou dohodu. V případu, o němž web Euro.cz obsáhle informoval, budou odškodněni také dva další námořníci, kteří na vyšetřování spolupracovali. Chorvat Damir Kordič a Slovák Lukáš Žák dostanou po 12 500 dolarech (283 tisíc korun).

Hornof dodal, že nyní jedná s americkým právníkem o podání žaloby na vládu Spojených států kvůli zadržení námořníků během vyšetřování v přístavu Portland, kde byli drženi proti své vůli. „Americké úřady nás zadržely podle našeho názoru nezákonně. Kdybychom byli američtí občané, tak by si Američané takové jednání nedovolili. Náš právník v žalobě vidí vyšší cíl, aby se změnilo chování amerických úřadů v dalších případech,“ vysvětlil český strojní důstojník.


Čtěte rozhovor s Jaroslavem Hornofem o službě na moři:

Rejdaři šetří na lidech, říká český námořník, který natočil vypouštění jedu do moře


Strojní námořníci z lodi německé lodi Marguerita byli drženi v Portlandu od července do září v roce 2017. Podle Hornofa zbytečně. „Stačilo by podat výpověď, která se natočí na video, a přislíbit, že se v případě potřeby dostavíme k soudu. Pak nás mohou pustit domů. Nebrali vůbec v úvahu naše osobní životy. V mém případě to, že jsem měl doma tříletého syna a těhotnou ženu v 8. měsíci,“ zdůraznil námořník.

Podle něj vyšetřovatelé jednali s námořníky jako se zločinci. „Neměli by nás držet v cizí zemi proti naší vůli a bez přístupu k informacím,“ postěžoval si už dříve soudkyni.

Peníze nehrají roli, jde o princip

V následujících měsících se teprve s advokátem musí dohodnout na tom, jak bude žaloba formulována a o jak vysokou částku budou žádat americkou vládu. Finanční hledisko ale podle Hornofa nehraje roli. „Jde o to, aby se úřady za své chování omluvily a jednaly se všemi stejně,“ vysvětlil. Spor podle něj může trvat další dva roky.

Zveřejnění případu nelegálního vypouštění ropných produktů do moře mělo podle Hornofa smysl v tom, že se postupně může zlepšovat chování rejdařů na mořích a oceánech a bude také stoupat tlak veřejnosti, aby se pravidla pro bezpečné nakládání s odpady na moři dodržovala.

Ekologické standardy se ale podle něj porušují také na řekách. Například se v centrech měst, jako je Praha, se vůbec neřeší emise zastaralých motorových lodí. „V Praze často jezdí staré vyběhané parníky z Polska, které se sem přivezly v 90. letech. Jedna loď má emise jako deset autobusů,“ tvrdí.

FIN25

Související články:

Jak se vyhnout dopravní zácpě: německá firma věří elektrickým člunům

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

Piráti kradou vraky z druhé světové války. Kvůli neozářené oceli

I lodní doprava zelená. Klasická loď má totiž emise jako 5 milionů aut

 Harmony of the Seas, největší výletní loď světa

  • Našli jste v článku chybu?