Čínský podnikatel William Li je srovnáván s Elonem Muskem. Jeho firma Nio vyrábějící SUV elektromobily je však prý v lepší finanční kondici. Má za sebou dostatečně bohaté čínské investory z bankovního a technologického sektoru.
William Li, kterému západní novináři přisoudili nálepku čínský Elon Musk, se vyhřívá v přízni investorů. Již od nich celkově vybral miliardu dolarů. Jeho společnost Nio vyvíjí sportovně užitkové vozy s elektrickým pohonem a na čínském trhu by měla být dominantním hráčem.
Vůz ES8 začala firma prodávat na čínském trhu na konci roku 2017. Sedmimístné SUV stojí 448 tisíc jüanů (asi 1,5 milionu korun). Oproti vozu Tesla Model X jde zhruba o poloviční cenu. Dojezd činí 355 kilometrů.
Firma Nio se podle slov svého zakladatele poučila z chyb svých konkurentů v sektoru elektromobilů. Kromě Číny chce expandovat i do Spojených států, okolo roku 2020 plánuje přestavit i elektromobil s autonomním řízením.
Jak vypadá konkurence Tesly. Vůz ES8 nebo FF91:
Server Business Insider upozornil na to, že mnoho začínajících čínských firem má velká očekávání a sliby, které později nesplní. Podobná slova lze použít i na průkopníka v oboru elektrických vozů, Muskovu firmu Tesla.
Problémy s výrobou Modelu 3 ji dostaly do rekordní ztráty po prvním kvartálu tohoto roku, činila téměř 710 milionů dolarů. Následně Musk oznámil rozsáhlou restrukturalizaci společnosti.
Vývoj akcií automobilky Tesla:
Připomíná se i katastrofální finanční situace automobilky Faraday Future, která na konci roku 2017 téměř zbankrotovala. Jejího vedení se musel ujmout čínský miliardář Ťia Jüe-tching a zajistil další finance od čínských firem. Vůz FF91, který byl představen už na veletrhu spotřební elektroniky CES 2016, se má začít prodávat do konce roku 2018.
Li tvrdí, že jeho firma musí být kapitálově dostatečně připravena, aby vstup na čínský trh zvládla. „Musíte si být jistí, že máte dostatek financí pro expanzi na trhu. Proto jsme si zajistili řadu dlouhodobých spolehlivých investorů,“ vysvětlil čínský manažer.
Automobilka má podle jeho slov 56 různých investorů, mezi nimi čínské silné technologické firmy jako Tencent, Baidu a Xiaomi, ale i americké fondy jako Lone Pine Capital nebo Sequoia Capital.
Šanghajská firma Nio má okolo čtyř tisíc zaměstnanců. Během tohoto roku plánuje vstoupit na newyorskou burzu. Očekává, že úpisem akcií získá dvě miliardy dolarů. Pro úspěch je podle jejího šéfa klíčové to, že se firma zaměří na výrobu automobilů a nebude se rozptylovat aktivitami v dalších technologických oborech.
Přečtěte si komentář Daniela Deyla:
Tesla: každý týden jobovka
Dále čtěte: