Menu Zavřít

Digitální byznys: nové technologie ve firmách mohou zvýšit český HDP o dvě procenta

8. 6. 2018
Autor: CC0 via Pixabay

Ještě v devadesátých letech museli klienti bank chodit s každým požadavkem na pobočku, teď jim na vše stačí internetové připojení. Nákupy potravin dnes lidé řeší z pohodlí domova a prodejce jim přiveze zboží až ke dveřím. V některých obchodech už nejsou pokladní, ale automatické pokladny. Auta budou jezdit bez řidičů, namísto živého domácího mazlíčka si prý už příští rok budeme moci koupit psího robota. Nové technologie zaměstnávají už i v České republice stále více společností.

Podniky si začaly uvědomovat, že se v digitálním světě musejí umět perfektně pohybovat, protože bez něho jejich další působení a rozvoj bude jen těžko fungovat. „Zájem firem o služby, které jim pomohou proniknout do digitálního světa a třeba i změnit léta zavedené obchodní modely, je obrovský“ říká za společnost Principal engineering business development manager Martin May.

Uber nebo Airbnb

Chytré telefony, sociální sítě a vůbec celý internet radikálně mění zavedený byznys. „Pokud si tradiční společnosti neuvědomí, že zaostávají, mohou je převálcovat startupy se zcela novými obchodními modely, protože nabídnou například novou možnost, jak kontaktovat zákazníka či rychleji nabídnout požadovaný produkt nebo službu“ zdůrazňuje May.

Příkladem může být taxislužba Uber. Nemá žádná auta, přesto patří v oboru k největším. Anebo online poskytovatel ubytování Airbnb, který zase neprovozuje hotely, ovšem je schopen nabídnout levnější bydlení v soukromí.

Společnost Principal engineering patří mezí přední tuzemské experty, kteří pomáhají firmám s digitálním světem. Masivní využívání světa internetu, sociálních sítí nebo třeba mobilních aplikací přináší zcela nový byznys. „Již nyní se připravujeme na vstup umělé inteligence a robotizovaných řešení,“ podotýká May. Společnost loni dosáhla 350milionového obratu a míří na metu pěti set milionů korun, neboť hodlá expandovat do zahraničí. A odhady budoucího vývoje naznačují, že je to cíl reálný.

Podle nedávné studie konzultační společnosti Grand View Research (GVR) totiž budou útraty za digitální transformaci růst o stovky procent až do roku 2025. Velikost celé digitální ekonomiky jenom pro letošní rok se přitom odhaduje na více než 200 miliard amerických dolarů, uvádí GVR.

Zájem je, ale plány chybějí

Už to nejsou průmyslové podniky, kdo nám vládnou, ale technologické firmy, píší ve své knize Robot na konci tunelu ekonomové Markéta Šichtařová a Vladimír Pikora. „Amazon a Google kupují vše, co jim přijde pod ruku, bobtnají a technologií i kapitálem svět ovládají“ píše Pikora. Technologie přitom zcela mění nejen maloobchod, média, služby nebo cestování, ale podobné modely se zabydlují i v odvětvích, jako je energetika, zdravotnictví nebo průmyslová výroba.

„Jedním z hlavních důvodů, proč se tyto firmy rozhodují pro nasazení digitálních technologií, je vybudování schopnosti rychle reagovat na požadavky zákazníků a na tržní změny ve stále se zrychlujícím světě“ popisuje May.

Z loňského průzkumu s názvem Digitální agenda 2020, který probíhal mezi českými manažery, a na kterém spolupracovala poradenská společnost GFK, vyplývá, že digitální budoucnost zajímá 87 procent českých firem. Konkrétní plán má ale jen 41 procent podniků. Zbytek zatím tápe, a právě to je obrovská příležitost pro IT experty.

bitcoin školení listopad 24

Digitalizace - označovaná též jako čtvrtá průmyslová revoluce - může přinést podnikům obrovské zisky. Využití technologií ve firmách má zvýšit růst českého hospodářství o jeden až dva procentní body ročně, tvrdí expertní odhady, což je prý i jeden z hlavních důvodů, proč se loni sešel s někdejším vicepremiérem pro vědu a výzkum Pavlem Bělobrádkem šéf počítačového gigantu Microsoft.

Milion míst na kontinentu

Digitální ekonomika má přinést během následujících deseti let až 1,5 milionu pracovních míst napříč celou Evropu. Rozhodně ale nemá jít pouze o lidi z oblasti IT vývoje. Práci v tomto slibném odvětví budoucnosti najdou také odborníci na marketing, na tvorbu obsahu nebo na analýzu velkých dat. Poradenské společnosti předbíhají v odhadech, na kolik může digitální ekonomika vyhnat evropské HDP a ty nejpozitivnější scénáře mluví až o šesti procentech.


  • Našli jste v článku chybu?