Největší tuzemská hotelová síť Orea se chystá do čtyř let investovat zhruba půl miliardy korun do stavby nových hotelů a rekonstrukce těch stávajících. Zároveň rozvíjí franšízovou síť, s níž chce expandovat do zahraničí. Co vypadá na první pohled jako až příliš ambiciózní plán, dává vcelku smysl. Celý tuzemský obor totiž na konci roku počítá rekordní čísla, a právě teď je tedy čas přilít do něj nové miliardy.
Nakupuj, co se dá
Nejdříve několik čerstvých údajů statistiků z ČSÚ. Od července do září využilo služeb tuzemských hotelů nebo penzionů sedm milionů lidí, tedy o 5,9 procenta víc než loni v létě. Za období od ledna do září turistů meziročně přibylo o 9,7 procenta na 15,85 milionu a počet jejich přenocování se zvýšil zhruba o osm procent, v samotném třetím čtvrtletí stoupl o 4,2 procenta na 19,9 milionu nocí.
Za strohými čísly se ale skrývá 227 tisíc lidí zaměstnaných v cestovním ruchu (jen v hotelech je to zhruba 40 tisíc lidí) a příslib vysokých investic, které do oboru putují. Orea podle svých modelů roste dokonce rychleji než celý trh. Má 12 vlastních hotelů a dva ve franšíze. „Minulý rok jsme opravili padesát pokojů v hotelu Pyramida v Praze, teď se chystáme pokračovat a opravit sto dalších. Také opravujeme 40 pokojů v hotelu Horizont na Šumavě. V Brně vedle kongresového sálu připravujeme projekt na celkovou opravu hotelu, plánujeme také kompletně opravit hotel Horal ve Špindlerově Mlýně“ říká šéf sítě Gorjan Lazarov.
Pro jeho společnost jsou investice klíčové. Přestože řada z nich již v minulosti proběhla, Orea provozuje několik hotelů bývalého ROH, kde se duch minulé doby často drží zuby nehty.
Čísla a turismus | |
---|---|
227 tisíc | lidí je zaměstnaných v cestovním ruchu v České republice. |
16,8 | je číslo meziročního skokana mezi regiony – Ústeckého kraje. Nárůst počtu turistů ale zaznamenaly všechny oblasti Česka. |
15,85 milionu | turistů se ubytovalo v hotelech a penzionech letos od ledna do září. Je to téměř desetiprocentní nárůst oproti loňsku. |
Firma ale také usiluje o akvizice. Chce totiž vstoupit do segmentu pětihvězdičkových hotelů, a ohlíží se proto po nákupu zařízení v Praze a Karlových Varech. Navíc ke stávajícím třem hotelům v Mariánských Lázních chce postavit dva nové. Tato lokalita totiž patří v hotelové síti vedle Prahy k nejnavštěvovanějším. V Praze už Hrma první akvizici udělala, nakoupila hotel Angelo se 160 lůžky, který ovšem provozuje jiná společnost, s níž má Orea smlouvu. Koncept franšízy chce společnost převést i do sousedních zemí, jako je třeba Rakousko nebo Slovensko plus Chorvatsko, Bulharsko či Řecko.
S Jágrem v Kladně
To, že hotely v Česku letos poprvé, co se týče obsazenosti, hromadně vyskočily na úroveň, kde byly před krizí vroce 2008, má několik faktorů. Tím nejzajímavějším je přísun turistů z Asie. Asi není hoteliéra v hlavním městě, který by si nechválil nové letecké spojení do Číny nebo častější lety do Koreje. Podle společnosti Cyrrus odráží téměř desetiprocentní nárůst turistů v Česku za první tři čtvrtletí oživení evropské i globální ekonomiky. Celkově ale podle ní Česku pomáhá nálepka bezpečné turistické destinace.
Podle ředitelky zahraničního zastoupení agentury CzechTourism pro Benelux Petry Koorn Palečkové měly příznivý vliv na turistiku v Česku i módní trendy v jednotlivých zemích. Například ve Švédsku je patrný odklon od dovolené na pláži k městskému turismu a Nizozemci hledají levnější alternativu k oblíbenému Španělsku a Francii. Podle společnosti BDO pak tahounem turistického ruchu může být i filmový průmysl, kdy filmy a seriály natočené v Česku jsou pro turisty často impulzem k návštěvě.
Čtěte rozhovor se šéfem sítě Orea:
Šéf sítě Orea Lazarov: Čeští hoteliéři, zdražujte a riskujte
Větší zájem o ubytování zaznamenaly hotely ze strany turistů z Česka i ciziny, přičemž nejvíce jich už tradičně bylo ze sousedních zemí. Nejpočetnější skupinu tvořili Němci, následovali návštěvníci ze Slovenska a Polska. Proti loňskému roku podle statistiků ale přibylo turistů z Asie a do země se začali vracet i ruští hosté, kteří v předchozích letech omezili své cesty kvůli krizi na Ukrajině a ekonomickým důsledkům protiruských sankcí. Za jejich návratem do Česka je znát stabilizace trhu s ropou a to, že se dokázali vypořádat se zmíněnými sankcemi.
A kromě hotelových sítí se do víru dění vrhá i stát prostřednictvím své agentury CzechTourism. Chce ulevit vytíženému hlavnímu město a lákat zahraniční turisty do regionů. S propagací by měly pomoci známé osobnosti sportu a kultury, například Jaromír Jágr, Martina Sáblíková nebo Karel Gott. Počítá s tím program Ambasador, který vytvořily právě česká centrála cestovního ruchu CzechTourism a ministerstvo pro místní rozvoj. Svoje rodné kraje mají ambasadoři představovat jako sousedé odvedle, kteří vykonávají běžné denní činnosti. Nejtěžší úkol bude mít evidentně Jaromír Jágr s Kladnem, ale i přesto hoteliéři očekávají, že zájem o Česko v dalších letech poroste.
Čtěte více o plánech CzechTourism: