Menu Zavřít

E-shopy zaznamenaly rekordní růst. Jejich podíl na maloobchodních tržbách překročil 10 procent

3. 1. 2018
Autor: Lucie Pařízková / Empresa Media / Profimedia

Podíl českých internetových obchodů na maloobchodních tržbách loni poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard korun.

„Rok 2017 přinesl pro e-commerce další výrazný růst prodejů, který bude znamenat kromě jiného dosažení 10,5procentního podílu na celém českém maloobchodě. Překonání této hranice považujeme za velice výrazný milník ve vývoji internetového obchodování,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Podle údajů E-commerce Europe za rok 2016 patří Česko mezi země s největším podílem on-line nákupů v Evropě. Žebříček vede Dánsko s podílem 24 procent, na druhém místě je Británie (20,9 procent). Následují Německo (11,2 procent), Irsko (10,2 procent) a Česko. Nejmenší podíl v maloobchodu mají e-shopy v Bulharsku, jen 1,3 procenta.

Obrat internetových obchodů
Rok Obrat trhu v miliardách korun
2011 44
2012 51
2013 58
2014 67
2015 81
2016 98
2017 115

Zdroj: APEK, Heureka.cz

Česká e-commerce tak v uplynulém roce zaznamenala další rekordní růst. „On-line platby, zrychlování procesů a vstup čistě off-line hráčů (kamenných prodejen) do prostředí on-linu,“ shrnul vývoj uplynulého roku ředitel Heureky Tomáš Braverman. Za konečnou celkovou útratou 115 miliard korun podle něj stály i silné vánoční prodeje.

Trh e-commerce jen během vánoční sezony vzrostl oproti loňsku o pětinu. „Projevil se také dlouhodobý nešvar s termíny dodání objednaných dárků. Tři kategorie, o které je dlouhodobě největší zájem, jsou oblečení a doplňky, dům a zahrada a elektronika. Dohromady jim u nás patří za poslední čtvrtletí 36 procentní podíl,“ potvrdil manažer služby Zboží.cz Milan Šmíd.

Podle Vetyšky na internetu dlouhodobě roste zájem o zboží denní spotřeby, což je podpořeno stále lepší logistikou stejně jako důvěrou v české e-shopy. „Věříme, že i nadále on-line prodeje porostou, k čemuž jistě přispěje také sílící prolínání internetových obchodů s klasickými kamennými prodejnami. Splývání prodejních kanálů bude v roce 2018 jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě vůbec,“ dodal Vetyška. Nejčastěji nakupují na internetu lidé ve věku 25 - 34 let. Nejméně často starší 55 let.

MM25_AI

Dále čtěte:

Amazon je konečně v češtině. Místní e-shopy se mohou začít bát

Obliba e-shopů roste. Češi v nich utrácí více

Uječený mimozemšťan stále roste. Alza se každé čtyři roky zdvojnásobí

 Výkonný šéf e-shopu Alza.cz Tomáš Havryluk


  • Našli jste v článku chybu?