Menu Zavřít

E5 a B7. Na českých pumpách se objeví nové značení paliva

13. 8. 2018
Autor: CC BY-SA 2.0: Robert Basic via Flickr

Motoristy čeká na stojanech čerpacích stanic nové značení benzinu a nafty. Změna, která začne platit od 12. října 2018 v celé EU, má usnadnit orientaci v přibývajících palivech s různým podílem biosložky i v pojmenování paliv v zahraničí. Neznamená to ale, že zažitá marketingová označení zcela zmizí a nové označení E5 nahradí stávající Natural nebo se pod nové pojmenování B7 ukryje nafta či diesel. Norma totiž jakékoliv další komerční označení nezakazuje.

Nové značení by také mělo zabránit omylům, kdy kvůli různému značení pohonných hmot v různých zemích EU řidiči často palivo zamění a poškodí si například motor.

Čeští řidiči se s novým označením mohou potkat již nyní, takže by je nemělo zaskočit. Paliva budou rozdělena do tří skupin. Benzinová ponesou označení v kruhu, naftová paliva ve čtverci a plynná v kosočtverci. Písmena v uvedených symbolech budou značit typ biosložky, číslo podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG).

 Nové značení Naturalu 95 Nové značení Naturalu 95

 Nové značení nafty Nové značení standardní nafty

 Nové značení zkapalněného ropného plynu Nové značení zkapalněného ropného plynu

Pramen: ČAPPO

Pro benzínová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 či 98 tak budou značeny jako E5 a klasická nafta jako B7. Na trh ale budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se budou objevovat i označení jako E10, E85, B10, B30 či B100.


Čěte více: Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG


„Logika grafického značení je pro motoristy jednoduchá a proto očekávám, že bude veřejností přijata bez problémů,“ podotýká Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Stojan a víčko

Nové značky pak budou mít na krytu od nádrže také nově vyrobená auta. „Pokud tedy budete mít od výrobce vozu pod víčkem nádrže napsáno například B30, budete vědět, že napříč Evropou si můžete do vozu bez ohledu na marketingový název paliva natankovat jakoukoliv naftu označenou B30 nebo B s nižším číslem,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty.

Tankujete paliva sami, nebo zastavíte raději u benzínové pumpy s obsluhou?

Norma však nezakazuje další označení, na která jsou motoristé zvyklí. „Normované označení je samozřejmě závazné, ale prodejcům paliv nic nebrání používat jakékoliv další komerční názvy. Některé z původních návrhů normového značení, například závazné barvy pro různé typy paliv, byly naštěstí brzy odmítnuty,“ upřesňuje předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček. Prodejcům pohonných hmot tedy zůstává možnost pracovat s palivy jako s marketingovým nástrojem.

FIN25

„Na čerpacích stanicích tak budeme zřejmě stále vídat například prémiová paliva V-Power, Optimal Diesel, Verva a další, ale současně nám standardizované značení umožní orientovat se v nabídce paliv s různým podílem biosložky, kterých bude přibývat,“ dodává Duraković.

Je v CNG budoucnost? Čtěte polemiku:

Předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček tvrdí, že využívat CNG v silniční dopravě je ekonomický nesmysl. Proč? Čtěte v rozhovoru

Šéf rady plynárenského svazu Jan Valenta Indráčkovi oponuje. Jak? Čtěte: CNG je dnes nejdostupnější alternativní palivo

  • Našli jste v článku chybu?