Menu Zavřít

Ghosn oficiálně skončil v čele Nissanu. Spolu s ním i jeho pravá ruka Kelly

22. 11. 2018
Autor: čtk

Sedmičlenná správní rada japonské automobilky Nissan jednomyslně odvolala z postu svého předsedy zatčeného Carlose Ghosna. Odvolána byla i jeho pravá ruka, vysoký manažer Greg Kelly, uvedl dnes japonský výrobce aut. Čtyřiašedesátiletý manažer, který do tohoto týdne vedl automobilovou alianci Nissan-Renault-Mitsubishi a platil za zachránce Nissanu, čelí spolu se svým kolegou podezření z finančních machinací a od pondělí jsou oba ve vyšetřovací vazbě. Ghosn zároveň řídil i francouzský Renault.

Ghosnovo odvolání z postu předsedy správní rady Nissanu podle agentury Reuters ohrožuje budoucnost této japonsko-francouzské automobilové aliance. Podle zdrojů Reuters správní rada Renaultu vyvíjela nátlak na kolegy z Nissanu, aby odvolání Ghosna odložili. Správní rada Renaultu jej v úterý z čela francouzské automobilky po jeho pondělním zatčení neodvolala, firmu ale svěřila do řízení prozatímní správě.

Správní rada Nissanu se na svém zasedání nicméně usnesla, že aliance s Renaultem zůstane prozatím „beze změn“. Nového předsedu nezvolila, přestože japonská média předpokládala, že se jím stane generální ředitel Nissanu Hiroto Saikawa. Ten byl Ghosnovým chráněncem, po jeho zatčení ale proti svému mentorovi ostře vystoupil. Kvůli volbě nového předsedy představenstva vytvoří Nissan podle agentury Bloomberg zvláštní výbor.

Nissan na základě interního šetření viní Ghosna a Kellyho, že zneužívali firemní peníze pro vlastní účely a že podhodnocovali osobní příjmy ve finančních výkazech. V průběhu pěti let podle dosavadního zjištění kontrolních orgánů automobilky Ghosn zatajil příjmy v objemu pěti miliard jenů (zhruba miliarda korun).


Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění

 Autodrom - ilustrační foto


Podle některých médií mají na Ghosnově odchodu zájem některé kruhy ve vedení Nissanu. Slibují si od něj, že se zbaví francouzského dozoru.

Všechny tři automobilky jsou vzájemně majetkově propojené. Renault drží 43 procent akcií Nissanu, zatímco Nissan, jenž má vyšší obrat, vlastní ve firmě svého francouzského partnera pouze 15 procent. Patnáct procent má v Renaultu navíc francouzská vláda a vlastní tak částečně i Nissan. Ghosn chtěl podle některých zdrojů z Nissanu obě firmy ještě úžeji propojit a narazil na odpor japonských manažerů.

Tuto hypotézu o možném japonském komplotu namířenému proti Renaultu dnes ve francouzském rádiu Classique podpořil i vlivný opoziční politik - předseda konzervativních Republikánů Laurent Wauquiez.

MM25_AI

„Mám obavy, že za aférou kolem Ghosna může být záměr destabilizace koncernu Renault-Nissan ze strany Japonců - buď ho rozbít nebo nebo uvnitř něj oslabit pozici Renaultu,“ řekl Wauquiez. Podle údajů francouzské vlády zaměstnává Renault ve Francii okolo 47.000 lidí.

Carlos Ghosn (64)

• V Brazílii narozený Francouz libanonského původu Carlos Ghosn začal svou kariéru u francouzského výrobce pneumatik Michelin, kam nastoupil v roce 1978 po studiích. Z něj se v polovině 90. let přesunul do Renaultu, kde zařídil obrat ze ztrát k ziskovosti a kvůli tomu se mu říká „zabiják nákladů“.

• Jeho následné působení v Nissanu, kam nastoupil v roce 1999, kdy Renault v továrně získal kontrolní podíl, vyústilo v jedno z nejvýraznějších ozdravení firmy v historii autoprůmyslu. Ghosn se po něm stal v Japonsku hrdinou a jedním z nejznámějších a nejuznávanějších automobilových manažerů světa. V roce 2001 se stal výkonným šéfem Nissanu, kterým byl až do loňského roku. Předsedou správní rady ale zůstal.

• Současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vznikla v roce 2016, kdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi. Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů ročně, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Loni se dokonce podle některých zdrojů „Ghosnova“ aliance stala jedničkou mezi výrobci automobilů. Alianci tvoří deset značek, například Dacia, Datsun, Infiniti, Nissan či Renault.

• Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Ghosn je rovněž předsedou správní rady Mitsubishi, předsedou správní rady a generálním ředitelem Renaultu a šéfem celé aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, kterou v nedávné době zasáhly emisní skandály. Ghosn je ale současně jedním z nejhlasitějších zastánců a průkopníků výroby ekologických automobilů.

Dále čtěte:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

  • Našli jste v článku chybu?