V Bruselu se v těchto dnech schyluje k závěrečnému rozhodnutí o budoucnosti gylfosátu. Zákaz nejužívanějšího herbicidu nepřinese starosti jen zemědělcům, ale i dopravcům. Právě železnice jsou největšími spotřebiteli kontroverzní látky, která podle některých studií způsobuje rakovinu. Podle zákonů musejí udržovat koleje bez plevele.
Například německý železniční obr Deutsche Bahn (DB) spotřebuje podle deníku Handeslsblatt každoročně 75 tun glyfosátu. To z koncernu dělá vůbec největšího odběratele pesticidu v Německu. „Glyfosát je pro nás rozhodující účinná látka, jak garantovat bezpečnost železničního provozu,“ prohlásil Felix Gerhardt z DB.
Čtěte: Dalších pět let s kontroverzním glyfosátem. Země EU mu prodloužily licenci
Podobné hlasy zaznívají také z rakouské ÖBB. Na tamní koleje spadne každoročně na 9,5 tun účinné látky. „Bohužel za glyfosát zatím neexistuje žádná náhrada a my jsme ze zákona povinni udržovat železnici z bezpečnostních důvodů bez plevele,“ napsal serveru Nachrichten.at mluvčí ÖBB Infrastruktur Franz Hammerschmid.
Pan Glyfosát. Z německého ministra je toxická mrtvola
Nepřekvapí proto, že ani tuzemská Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) není výjimkou. Podle mluvčí Kateřina Šubové provádí SŽDC postřik kolejí jednou až dvakrát ročně. „Stále častěji jsou využívány moderní technologie, které umožňují aplikovat herbicid pouze na vzešlé rostliny a nikoli plošně. Takto šetříme náklady i životní prostředí. Čím pravidelnější údržba trati v tomto ohledu je, tím nižší je v dlouhodobém měřítku spotřeba herbicidu,“ vysvětluje Šubová. Ani SŽDC ale podle ní za účinný herbicid zatím nemá alternativu.
Čtěte více o zvažovaném zákazu herbicidu:
O licenci na kontroverzní glyfosát se stále jedná. Česko bude hlasovat pro prodloužení
Přežije Round Up v Evropě? Stopy herbicidu byly nalezeny i ve zmrzlině
Společenství evropských železnic (CER) tak tlačí na možnost využívat glyfosát v budoucnosti alespoň na drahách. Železničáři přitom argumentují, že díky moderním aplikačním technologiím nezasáhne pesticid okolní zemědělskou půdu a dopad na životní prostředí a zdraví spotřebitelů je tak zcela minimální. Mezinárodní unie železniční (UIC) také odstartovala výzkumný projekt HERBIE, který si klade za cíl najít za glyfosát adekvátní náhradu.
Podle Gerhardta se dopravcům nabízejí za glyfosát v podstatě tři náhradní řešení. Za prvé je možné plevel vypálit. Další možností je zbavit se rostlin mechanicky a třetí přejít na jinou látku. Ani jedna z variant se zatím nejeví plnohodnotně jak z ekonomického hlediska, tak s ohledem na životní prostředí.
Také podle Šubové dosavadní poznatky z projektu HERBIE ukazují, že nalezení alternativy nebude snadné. „Například bylo zjištěno, že v případě omezení glyfosátu na železnici a následného zavedení nových technologií lze očekávat 16- až 17násobný nárůst provozních nákladů,“ dodala Šubová.