Menu Zavřít

Holanďané slibují první dálkový elektromobil: ujede 800 kilometrů

22. 5. 2019
Autor: Lightyear/ Bart van Overbeeke

Elektromobil Lightyear One má mít dojezd 600 až 800 kilometrů. Jeho baterie budou částečně dobíjet i solární články. Má jít o první elektroauto, které zvládne na jedno dobytí i delší vzdálenosti. Také rychlost dobíjení má být až třikrát vyšší, než je tomu u současných elektromobilů na trhu. Do prodeje má vůz jít už příští rok.

Od roku 2020 bude k dostání elektromobil nizozemské firmy Lightyear, jehož unikátnost spočívá v mimořádném dojezdu. Za přispění solární energie urazí vzdálenost 800 kilometrů bez nabíjení.

To by znamenalo velkou konkurenční výhodu oproti ostatním elektromobilům, které jsou v současnosti na trhu v prodeji. Proto by byl vhodný nejen pro provoz ve městě a na kratší vzdálenosti, ale i pro dálkovou jízdu na dovolenou. Firma jako příklad využití uvádí cestu z Amsterdamu do Innsbrucku. Na cestě za lyžováním bude stačit jen jedna zastávka na dobíjení.

Nizozemci tvrdí, že dojezd je zvýšen optimalizací aerodynamiky vozu a také jeho nižší hmotností. Prototyp vozu Lightyear One odhalí veřejnosti 25. června. První desítky kusů vozů mají být zájemcům k dipozici v roce 2020.

Vývojáři zdůrazňují, že celý koncept automobilu je zaměřen právě na co nejvyšší dojezd a také na efektivitu nabíjení. Má být dvakrát až třikrát rychlejší než u současných vozidel. I nabíjení z domácí zástrčky by mělo přes noc zajistit nabití na dojezd 400 kilometrů.

Automobil bude poháněn čtyřmi elektromotory zabudovanými v každém kole. Toto řešení má zajistit maximální využití energie. Během jízdy se má dobíjet ještě pomocí solárních panelů zabudovaných do karoserie. Technické podrobnosti ale firma zatím neprozradila.

Ve větších objemech má být dálkový elektromobil vyráběn od roku 2021. I když firma píše, že chce dopřát zážitek z elektromobility široké veřejnosti za dostupnou cenu, počítá se s cenou 119 tisíc eur bez DPH. To znamená přes tři miliony korun. Vůz už si zarezervovala stovka lidí. Firmu Lightyear založili v roce 2016 bývalý studenti z univerzity v Eindhovenu, kteří vyvíjeli solární vozidla Stella a Stella Lux a vyhráli s nimi řadu soutěží.

Souhlasíte s tvrzením, že elektromobilita je začátkem konce automobilového průmyslu v Evropě?

Infografika: Kde je nejvíce elektromobilů

bitcoin školení listopad 24

Dále čtěte:

Pojede na fotony. Jak bude vypadat auto poháněné sluncem?

Těžké sporťáky Tesla? Hloupé plýtvání energií, tvrdí expert na elektromobily

Revoluce u pumpy: ropný gigant Shell věří elektromobilům

Harley i Porsche: pět nejočekávanějších elektrovozidel

  • Našli jste v článku chybu?