S tím, jak hrozí vypuknutí obchodní války Spojených států se zbytkem světa, stojí za to připomenout snahu Ronalda Reagana v 80. letech omezit vliv japonských automobilek na americkém trhu. Reaganova válka dopadla pro americké firmy špatně, japonský automobilový průmysl naopak posílil. Současný šéf Bílého domu Donald Trump, který pohrozil německým automobilkám, že na jejich výrobky zavede vysoká cla, zjevně propásl dobrou příležitost poučit se z nedávné historie.
Obchodní válka mezi Spojenými státy a zbytkem světa by se mohla vyostřit. Donald Trump zatím zavedl dovozní cla na ocel (25 procent) a hliník (10 procent), pohrozil Evropské unii ale dalšími kroky, pokud bude napětí stupňovat. „Zavedeme cla na Mercedes-Benz, zavedeme cla na BMW,“ pohrozil americký prezident.
Jeho kroky mohou připomínat opatření Ronalda Reagana v 80. letech minulého století. Také od něj si Trump vypůjčil heslo o tom, jak udělat z Ameriky opět skvělou zemi. Reagan chtěl ve své době hlavně snížit dovoz japonských aut do Spojených států, aby ochránil americké výrobce.
V roce 1982 došlo k dohodě s Japonskem, podle níž se do Spojených států doveze 1,68 milionu automobilů z Japonska, o sedm procent méně než v roce 1981. V amerických automobilkách se slavila dohoda jako vítězství nad “žlutým nebezpečím“. Záhy se z tohoto vítězství ale stala hořká porážka pro americký automobilový průmysl, připomíná německý deník Die Welt.
Američané totiž v té době začali požadovat úspornější, menší a kvalitnější auta. Poptávka převyšovala nabídku a japonské firmy mohly zdražovat. Díky větším maržím mohly více investovat do vývoje nových modelů a navíc začaly stavět přímo v USA své továrny. V roce 1982 jako první Honda, o rok později Nissan, v roce 1986 Toyota. Takže konkurence byla pro americké tradiční automobilky ještě větší. Japonská vláda pak dovozní kvótu udržovala dobrovolně až do roku 1993, i když ji chtěl Reagan už v roce 1985 zrušit. Nyní patří Honda, Nissan i Toyota k pěti nejsilnějším značkám, které se ve Spojených státech prodávají.
Prodávaná auta podle značek v USA za rok 2017 (v milionech) | |
---|---|
Ford | 2,46 |
Toyota | 2,13 |
Chevrolet | 2,07 |
Honda | 1,49 |
Nissan | 1,44 |
Jeep | 0,83 |
Zdroj: Statista.com
Trump delší dobu kritizuje deficit americké obchodní bilance s některými zeměmi, hlavně s Německem a Čínou. Časopis Forbes upozornil, že Německo v roce 2016 vyvezlo do Spojených států o 49 miliard eur zboží v automobilovém sektoru více, než ze zámoří dovezlo. Zejména šlo o značky automobilů VW, Audi, BMW, Mercedes a Porsche. Přitom tarif na automobily z EU je 2,5 procenta, EU má dovozní clo na auta z USA ve výši 10 procent.
Ferdinand Dudenhöffer z Centra pro výzkum automobilového trhu na universitě Duisburg – Essen míní, že Trump blafuje. Dovozní cla by se podle něj navíc dotkla i amerických výrobců. Třetina aut dovážených do Spojených států totiž připadá i na americké značky, jako je Fiat Chrysler nebo General Motors, které se vyrábějí mimo území USA.
V Evropské unii panuje strach z toho, že se obchodní válka se Spojenými státy vyostří. Šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker americkému prezidentovi pohrozil, že EU nebude sedět tiše v rohu.
Zaznívají dokonce obavy, že Spojené státy chtějí zničit Světovou obchodní organizaci (WTO), napsal server Politico. Američané si myslí, že WTO není dostatečně razantní proti krokům Číny zejména na poli ochrany duševního vlastnictví. Spojené státy blokují jmenování soudců do orgánů WTO, čímž by její činnost paralyzovaly. Pak se se mohla rozpoutat spirála zvyšování cel mezi jednotlivými zeměmi, varoval ředitel WTO Roberto Azevêdo.
Související články: