Německá vláda se snaží přesvědčit automobilky, aby se podílely v co největší míře na financování úpravy starších dieselových aut, která nebudou moci vjíždět do některých německých měst. Nová dohoda mezi ministrem dopravy Andreasem Scheuerem a zástupci automobilek nevyhovuje nikomu. Firmy Daimler a Volkswagen navýšily částku na dotaci přestavby z 2 400 na 3 000 eur. Financování technických úprav má platit až od roku 2020, a pouze pro majitele, kteří bydlí v postižených městech.
Německý ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) po jednání s německými automobilkami Daimler, BMW a Volkswagen oznámil, že se podařilo dojednat kompromis. Automobilky zvýšily příspěvek pro přestavbu aut na 3 000 eur (78 tisíc korun), financování technického řešení úpravou katalyzátorů mají výrobci platit až od roku 2020. S tím souhlasí jen Daimler a Volkswagen, koncern BMW to odmítl.
Přístup automobilek kritizuje německé ministerstvo životního prostředí. „Skutečnost, že technické úpravy budou možné až po roce 2020, není pochopitelné,“ reagovalo ministerstvo životního prostředí, které řídí Svenja Schulzeová (SPD). K zákazu vjezdu do některých měst, nově se jedná o Kolín nad Rýnem a Bonn, začne platit již během roku 2019.
Další trik výrobců
Šéf zelených poslanců Anton Hofreiter tvrdí, že se jedná o další trik automobilek, jak platit co nejméně a donutit Němce naopak kupovat nová auta. „Ministr Scheuer a šéfové automobilových koncernů chtějí, aby si majitelé starších vznětových automobilů kupovali auta nová a odmítli zaplatit přestavby vozů o další rok,“ zlobí se Hofreiter.
Opoziční FDP namítá, že ani tento kompromis mezi Berlínem a automobilkami nezabrání soudům, aby zakazovaly vjezd starším naftovým autům do měst. Vláda by podle poslance FDP Michaela Theurera měla spíše s Bruselem dojednat termín, od kdy budou opatření pro zlepšení ovzduší ve městech platit.
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer z univerzity Duisburg-Essen poslední dohodu vnímá jako „flikování děr na koberci“. Většiny dieselových aut se to nedotkne, protože jen 30 procent prodaných vznětových motorizací připadá na výrobce Daimler a Volkswagen. Připomíná, že zahraniční automobilky se jednání s vládou vůbec nezúčastnily.
Viceprezident německého automotoklubu ADAC Ulrich Klaus tvrdí, že všechny automobilky by měly majitelům starších aut nabízet takové slevy a úpravy vozů, aby mohli zůstat mobilní i přes zákazy vjezdů do měst. Měly by také kompenzovat ztrátu hodnoty starších vozů se vznětovou motorizací.
Předseda německé asociace spotřebitelských organizací VZBV Klaus Müller zdůraznil, že výrobci nechtějí splnit slib o tom, že starší vozy bezplatně upraví tak, aby splňovaly přísnější emisní limity. „Každý výrobce si přihřívá vlastní polívčičku a majitelé dotčených aut vyjdou naprázdno,“ nelíbí se mu selektivní přístup automobilek.
Zákaz vjezdu starších naftových aut se týká od května Hamburku, od začátku roku 2019 to má být také Stuttgart, Berlín a Frankfurt nad Mohanem. Od dubna 2019 Bonn a Kolín nad Rýnem. Německé soudy reagují na žaloby německé organizace Deutsche Umwelthilfe, která města žaluje kvůli překračování koncentrací oxidu dusičitého. Maximální průměrná koncentrace za rok je stanovena na 40 mikrogramů na metr čtvereční. Nedodržuje jej asi 60 německých měst.
Související články: