Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodeji za rok 2017, takže která je oficiálně číslo jedna? Je to německý Volkswagen Group, který sesadil Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností? Možná se probojoval zpět americký titán General Motors. A odpověď: vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodeji. A rozhodně to, jak definují auta.
Letos se pocty jedničky dožaduje nový hráč, aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a loni v září přijala současné jméno. Tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti a Renault Samsung Motors. Firma uvádí, že dohromady prodala v loňském roce 10,61 milionu osobních a lehkých užitkových aut a stala se celosvětově automobilovou skupinou číslo jedna. To je ale trochu matoucí, píše BBC.
Proč? Protože Volkswagen uvedl, že prodal loni 10,74 milionu vozů. A někteří tvrdí, že podle těchto čísel by měl být jmenován největším ze všech, druhý rok po sobě.
Určení toho, kdo je jedničkou v celosvětovém prodeji aut, závisí na tom, jaký druh hodnocení chcete, uvádí automobilová analytička z BMI Research Anna-Marie Baisdenová. Některá média umístila alianci Renault-Nissan-Mitsubishi na pozici největšího prodejce lehkých vozů za rok 2017 a Volkswagen na druhé místo. Ta však odečetla tzv. těžké vozy, jako velké nákladní vozy a autobusy, z údajů od Volkswagenu. Volkswagen tyto vozy do svých čísel zahrnuje, takže média, která vzala celkové údaje, oznámila, že Volkswagen si udržel pozici jedničky před aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi.
Hnědé odbory: německé automobilky se obávají extremistů v závodních radách
Aby byly zmatky ještě větší, automobilky a země mají různé definice pro lehké a těžké vozy. Oblíbené SUV, tedy sportovně užitkové vozy, jsou to lehké nákladní, nebo osobní vozy? To záleží na tom, jakou značku řídíte.
„SUV se staly velmi populární, takže mnohé z nich jsou v zásadě stejné jako normální vozy,“ uvádí šéfredaktor CarBuyer Derryn Wong. V USA jsou však některé SUV započítávány mezi lehké nákladní vozy. V Singapuru, Malajsii a Thajsku je Toyota Hilux pickup truck, tedy lehký komerční vůz, zatímco Toyota Fortuner, která využívá stejnou platformu a vypadá podobně, je považována za osobní SUV.
Dále třeba dodávka je téměř vždy považována za komerční vůz, vyjma minidodávek, jako je Toyota Sienna, která má místo až pro osm lidí. Mezi lehké nákladní vozy se řadí také pickupy, jako Chevrolet Silverado, bez ohledu na to, zda jsou určené pro podnikání nebo soukromou přepravu. Ne každá automobilová značka jasně vymezuje osobní a lehká nákladní vozidla a ne každá značka zveřejnila celkový rozpis prodeje za rok 2017.
Ford se bojí dopadu brexitu. V Německu požádal o bankovní licenci
Takže jaká je odpověď? Odstraněním těžkých nákladních aut a autobusů z prodejních čísel můžeme porovnat pouze trh s lehkými nákladními vozy, uvádí Baisdenová. To by pravděpodobně mělo být důležitější pro průměrného spotřebitele, a podle tohoto hodnocení je nejvýše aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Pokud se ale zahrnou všechny značky ve skupině a všechny typy prodaných aut, bude to výhoda pro skupiny jako Volkswagen, která má vše od malých hatchbacků přes prémiové vozy Porsche po velké nákladní vozy značky MAN.
A pak jsou zde ještě údaje od mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která je jednou z nejlepších pro určení pořadí prodejců aut. Ta zahrnuje do údajů osobní vozy, lehké komerční vozy, minibusy, nákladní auta a autobusy. OICA však zatím nezveřejnila své hodnocení za rok 2017.
Dále čtěte:
10 ekologických „kazítek“, kvůli kterým vás provoz auta stojí více peněz
Daimler si to rozházel v Číně. Na Instagramu použil citát dalajlámy
Další rána dieselům? Daimler nabídne elektrododávky pro řemeslníky
Kamion na baterie bez kabiny. Švéd chce porazit Teslu i Daimler