Na sochy Michala Trpáka může člověk narazit nejen u nás, ale i ve světě. V poslední době o něm bylo slyšet zejména v souvislosti s prvním tuzemským 3D tištěným domem. Pražané pak možná budou znát Lehkou nejistotu – muže s červeným parapletem, jenž je zavěšený nedaleko Karlova náměstí. Český výtvarník se však nyní rozhodl posunout své umění do jiné dimenze, a to doslova. Jeho socha Spící mazlík totiž dostane digitální podobu.
Zájemci mohou mazlíka získat v aukci na Opensea.io. Vítěz dražby získá kromě 3D modelu a 15kilogramové sochy s rozměry 30x40x25 centimetrů rovněž speciální nezaměnitelný token. S digitalizací díla a vytvoření NFT mu pomáhali Vratislav Kalenda a Nikola Šafránek z Appliftingu. Společně také stojí za vznikem portálu czechnft.gallery, který chce pomáhat tuzemským autorům digitalizovat umění do podoby těchto tokenů. A právě Trpákův Spící mazlík je prvním dílem, jež se v galerii prezentuje.
Průkopníci v českém uměleckém rybníčku
Koronavirová pandemie dlouho neumožňovala výstavy. Když se tedy Michal Trpák dozvěděl, že americký výtvarník Beeple vydražil digitální koláž za bezmála 70 milionů dolarů, neváhal a rozhodl se své psychedelické umění také zdigitalizovat. Již dříve si prodej tokenů zkusili například výtvarník Julius Reichel či malíř Jan Kaláb, český umělecký svět jako takový nicméně na vzrůstající oblibu NFT dosud příliš nereagoval. A právě to by nyní Trpák chtěl změnit.
Podoba mazlíka se inspiruje mikroorganismy, což ostatně patří mezi oblíbené sochařovy motivy. „Při tvorbě mazlíků mi byly hlavní inspirací bakterie, přestože lidskému oku neviditelné, tak jsou i jistou paralelou k zdánlivě neuchopitelným kryptoměnám. Ty už také nějakou dobu hrají roli v našem světě a čím dál hlasitěji se ozývají. Díky NFT jsme probudili spícího mazlíka k životu a vytvořili jeho digitální alter ego,” vysvětluje umělec.
Projekt slouží i dobročinným účelům
Vratislav Kalenda a Nikola Šafránek se podílejí na přípravách pilotního projektu první české NFT aukční galerie. Umělcům pomáhají řešit hlavně technologické detaily digitálního obchodování. Jejich záměrem je, aby autoři svá díla dostali k více lidem a zajistili si pravidelný příjem nevázaný na vystavování ve fyzickém prostoru, které, jak se v současné době ukazuje, nemusí být samozřejmostí.
„S týmem jsme hledali alternativní prodejní kanál, který by dostal Michalovy sochy i k lidem, co primárně umělecká díla nesbírají. Narůstající zájem o NFT je vhodnou příležitostí, jak dostat umění z galerií do kyberprostoru a zároveň nabídnout kupujícím kromě certifikátu i umělecké investiční dílo,” dodává Šafránek. Celý projekt má ovšem i další rovinu. Z celkové vydražené sumy poputuje 10 procent na českobudějovickou nadaci ARPIDA, která se zabývá rehabilitací osob se zdravotním postižením.