Němci mají vítr z českého mýta. Obavy budí společnost PPF, kterou popisují jako firmu „českého miliardáře s vazbami na Rusko“. Ano, mají na mysli Petra Kellnera. Právě jeho PPF společně s firmou SkyToll se hlásí do velké soutěže o to, kdo bude poplatky na dálnici v Německu nově vybírat.
Německý časopis Stern přišel se zprávou, že za česko – slovenské sdružení lobbuje bývalý sociálnědemokratický poslanec a dnes zaměstnanec berlínské pobočky nadnárodní lobbistické společnosti CNC Siegmar Mosdorf. A že berlínští politici řeší rozpory, zda je osoba Petra Kellnera kvůli podnikání v Rusku tou správnou, kdo by měl při provozování mýta nahradit stávající konsorcium Collect, kde se spojily Deutscher Telekom, Daimler a Vinci.
Česká PPF se k soutěži nechce příliš vyjadřovat. „Můžeme potvrdit, že skupina PPF podala přihlášku do tendru na provozování německého mýtného systému. Další podrobnosti nemůžeme z důvodu právě probíhajícího řízeni zveřejňovat,“ řekla mluvčí skupiny Zuzana Migdalová.
Přečtěte si také:
Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy
Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci
Němci chtějí mít případného nového provozovatele mýta v polovině roku 2020. V soutěži jde o velký balík peněz, každý rok tam kamiony zaplatí kolem čtyř a půl miliardy eure, tedy zhruba 117 miliard korun. Pochopitelné tedy je, že kolem soutěže je podobně jako v tuzemsku velký tlak a souboj konkurentů. I z tohoto pohledu je tedy důležité zprávu o spojení Ruska a Kellnera chápat. Byznys PPF v Rusku totiž tvoří zhruba 13 procent jeho obratu.
Němci přemýšlejí ale také nad tím, že by mýto neměli provozovat soukromníci vůbec a role by se měl ujmout stát, podobně jako je tomu například v Rakousku. Systém razí například poslanec za Zelené Stephanem Kühn.
Čtěte také: