Úřady si došláply na matoucí propagaci koňských přípravků užívaných lidmi. Mezi jejich výrobci zuří ostrý konkurenční boj.
„Zeptejte se Vašeho lékaře, Geloren má rychlý nástup účinku,“ propagoval na svém webu přípravek na klouby český výrobce Contipro z Dolní Dobrouče na Pardubicku. Zdánlivě nevinná formulace, mohlo by se zdát. Jenže v tomto případě nešlo o lék určený lidem, nýbrž veterinární doplňkové krmivo. Kvůli této a dalším formulacím užívaných výrobcem v souvislosti s produkty Geloren HA pro koně, Geloren dog a Kelparenc pro psy zahájil se společností šetření Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ), který za dohled nad krmivy odpovídá.
„Takové označení je provedeno nepovoleným způsobem, který může uvádět uživatele v omyl, že se jedná o veterinární přípravek nebo že výrobek zabraňuje, zmírňuje či odstraňuje onemocnění kloubů,“ uvedla mluvčí ústavu Ivana Kršková. ÚKZÚZ následně vyzval Contipro k nápravě, což společnost podle vedoucího marketingu Ondřeje Jireše navzdory nesouhlasu s rozhodnutím učinila.
Byli byste ochotni se léčit přípravky určenými pro zvířata?
„Všechna vytýkaná tvrzení jsme okamžitě opravili, i přestože jsme se zároveň vůči těmto výtkám odvolali. Některé výtky považujeme za velmi diskutabilní,“ reagoval Jireš. Společnost nesouhlasí například s výhradou ústavu vůči tvrzení, že Contipro je „česká farmaceutická firma“. To podle ÚKZÚZ může vést spotřebitele k domněnce, že veškeré její produkty jsou léčiva pro lidi, což Jireš odmítá. Zároveň to ukazuje, o jak tenkou hranici může v podobných sporech jít.
Má to blbý tvar a špatně to chutná
Hromadné užívání veterinárních přípravků na klouby lidmi patří v Česku mezi veřejná tajemství. Dosvědčují to četné internetové diskuse na toto téma, kde si uživatelé vyměňují zkušenosti. Bizarnost celé věci dodávají negativní ohlasy stěžující si na lidskému jazyku nepříjemnou pachuť a špatně stravitelný tvar produktů pro koně.
Přečtěte si: Zlatý chlup. Jak čeští byznysmeni vydělávají na čtyřnožcích
Teprve v poslední době se však problém dostal do pozornosti úřadů, pro samotný ÚKZÚZ šlo o první případ tohoto typu. Příčinou je právě přístup výrobců, kteří určení zvířecím uživatelům ne vždy zcela jasně deklarují. To se ale netýká obalů či kamenných prodejen. Podle lékárnice a veterinární lékařky Kateřiny Návojové Horáčkové je naopak na baleních vždy jasně uvedeno, že jde o přípravek pro veterinární použití, a navíc lékárník může zákazníka poučit.
Problémem je tedy spíše šedá zóna reklamy a internetového prodeje, kdy některé slogany mohou působit dvojsmyslně. Už před dvěma lety se Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) zabývala konkurenční společností Patron ca, výrobcem veterinárního přípravku Alavis. Právě koňská verze této značky se objevuje při užívání lidmi nejčastěji.
Patron ca sice výrobek propagoval v rámci teleshoppingového vysílání zaměřeného na veterinární přípravky, v relaci však několikrát zmiňoval i obdobný doplněk stravy určený lidem. Podle RRTV nebyly jednotlivé produkty zřetelně odděleny, a nebylo tedy jasné, o kterém přípravku moderátoři aktuálně hovoří a komu má být určen. Rada se tehdy spokojila s napomenutím. Reklamu na stejnou značku však vysílaly televize i v poslední době a i v tomto případě je vyznění spotu matoucí. Ze zápisů jednání rady přitom vyplývá, že problematickými spoty firmy Patron ca se dále zabývá.
Poptávka přišla s reklamou
Na pozadí sporů s úřady o vyznění té či oné formulace mezitím podle zdrojů týdeníku Euro zuří mezi oběma zmíněnými výrobci ostrý konkurenční boj, který je také zřejmě příčinou boje reklamního.
Podle dat srovnávače Heureka byly v minulosti prodávanější produkty Contipro, nyní je větší zájem o Alavis. Růst poptávky přišel právě s televizní kampaní v roce 2017. A jak na jaře upozornil web Aktuálně.cz, ve stejné době přišel i enormní růst prodejů koňských přípravků pro koně, zatímco poptávka po produktech pro jiná zvířata zůstala vesměs stejná. Buď si tedy Češi hromadně pořídili koně, nebo právě tou dobou začali přípravky ve velkém konzumovat sami.
Po hovězím i vepřové. Náhražka masa z Hongkongu chce dobýt Evropu
Dále čtěte:
Sladké fiasko. Dr. Oetker přestal vyrábět kalorickou bombu čokopizzu
Podnikání bez hranic. Růžička chce vyvíjet nové potraviny
Nenápadná a výživná potravina budoucnosti. Obyčejné žaludy
Byznys do éry klimatické hysterie: udělejte z domácích mazlíčků vegany