Menu Zavřít

Letadlo jak od Itala. Aero Vodochody i Penta mají kvůli Giordovi problémy

30. 3. 2019
Autor: Profimedia.cz

Bleskově odstavený manažer Giuseppe Giordo přivedl Pentu i Aero Vodochody do maléru.

Angažování italských „hvězd“ českým investorům vůbec nevychází. Ambiciózní experiment se před rokem krutě vymstil Danielu Křetínskému, když do fotbalové Sparty přivedl trenéra Andreu Stramaccioniho, a snad ještě bolestivější zkušenost nyní prožívá Marek Dospiva a jeho skupina Penta Investments. Čerstvý audit ve středočeské letecké továrně Aero Vodochody Aerospace podle zdrojů týdeníku Euro ukázal, že strategie nastavená prezidentem podniku Giuseppem Giordem byla chybná a výrobce s 1800 zaměstnanci dostala do velkých potíží.

Proto se musel Giordo v polovině března bleskově klidit. A rozhodně nešlo o nějakou plánovanou výměnu, jak Penta oficiálně tvrdila. Dokládá to i pozvánka, která z kanceláří Aera Vodochody odešla v pátek 15. března. Informuje o vernisáži v Národním technickém muzeu ke stému výročí založení Aera, které se měl ve čtvrtek 21. března osobně zúčastnit i Giuseppe Giordo. Na akci nakonec dorazil jen viceprezident firmy a šéfkonstruktér nového cvičného letounu L-39NG.

Právě toto letadlo je s velkou pravděpodobností příčinou všech potíží. Strategie, s níž Giordo továrnu Aero Vodochody uplynulé tři roky vedl, stála na upozadění subdodavatelské produkce. Základem byznysu se měla stát časově, finančně i personálně velmi náročná výroba kompletního letounu. Do vývoje vložily stovky milionů i společnost Omnipol a Česká exportní banka. „I přes množící se spekulace nemáme o budoucnost tohoto projektu obavy,“ tvrdí Marika Přinosilová, mluvčí Omnipolu.

Ochromující výpadky

Na přelomu loňského a letošního roku se však začala situace komplikovat. Kvůli potížím s novým typem vystřelovací sedačky v letounech L-159 nedostalo Aero od českého ministerstva obrany slíbených 347 milionů, další ránu pak Giordovi zasadil premiér Andrej Babiš. To když vláda v lednu odmítla schválit obchod za 1,1 miliardy, v rámci nějž si má čtyři stroje L-39NG pořídit státní podnik LOM Praha. Pro Aero Vodochody jde oživotně důležitou referenční zakázku, od níž očekává, že pomůže při propagaci nového letadla ve světě.

 Výsledky hospodaření Aera

Další pohroma pro Aero přišla ze Spojených států, když firma Sikorsky Aircraft Corporation z rodiny Lockheed Martin v Aeru předčasně ukončila výrobu helikoptérových kokpitů. Tím podnik přišel o dlouhodobý kontrakt, který mu pomáhal vykrývat horší období, a musí propustit dvě stovky lidí.

V té době, tedy v únoru letošního roku, ještě Giordo mluvil o tom, jak mění Aero z dodavatele komponentů na „plnohodnotnou leteckou firmu“. Penta však už do Aera angažovala jako finančního ředitele Dietera Johna z Bombardieru, jehož hlavním úkolem byl detailní audit hospodaření firmy. Ten měl ukázat, že firma není v dobré kondici, a italský manažer se sotva zmohl na „arrivederci“ a balil kufry. Na jeho místo usedl krizový manažer John.

Co bude s letištěm

Potíže mezitím nabobtnaly a už se netýkají jen Aera, které je od roku 2017 ve ztrátě a Penta mu pravidelně „dosypávala“ prostředky; naposledy 400 milionů korun. Dění ve středočeském výrobci letounů už zasahuje i do dalších aktivit Penty. Podle informací týdeníku Euro se v současnosti přehodnocuje budoucnost Letiště Vodochody. Reálně vypadá varianta, že by skupina Marka Dospivy předala projekt vzdušného přístavu pro nízkonákladové aerolinky novému vlastníkovi. „Jednou z cest je prodej, bavíme se s potenciálními zájemci,“ reaguje Martin Kačur, jenž má rozvoj vodochodského letiště na starost. Jedním dechem dodává, že jednání s možnými investory probíhají dlouhodobě.


Přečtěte si komentář: Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko

Ondřej Stratilík


Uvažovanou variantou je rovněž dohoda se státem a propojení s Letištěm Václava Havla v Praze, přičemž Ruzyně by se zbavila nízkonákladových dopravců. Žádný návrh konkrétního řešení však zatím nepadl.

I tak je víc než zřejmé, že se letos Aero Vodochody místo velkolepých oslav sta let existence bude věnovat spíš boji o přežití. Odvážná sázka na stroje L-39NG z něj stále může udělat komplexní leteckou firmu, o níž mluvil Giordo. Ale aby Aero vůbec mohlo rozjet dodávky L-39NG (podle optimistického scénáře nejdříve v roce 2022), musí nějak překlenout současnou krizovou situaci. Jinak Penta, Omnipol ani Česká exportní banka neuvidí ze svých vložených stamilionů ani korunu a stoletá firma přijde o další stovky lidí i budoucnost.

Dále čtěte:

Aero představilo v Británii nový bitevní letoun F/A-259

Aero obsadilo vojenskou základnu. V Čáslavi testuje noční vidění

Armáda nakoupí nástupce Albatrosů. Od Aera pořídí až šest letounů L-39NG

Thajsko má zájem o letouny L-39NG od Aera Vodochody, tvrdí Babiš

Nákup letounů Aero se zadrhl. Babiš chce od Metnara další informace

MM25_AI

Bell Helicopter chce stavět vrtulníky v Evropě, jedná s českým Aerem

 Chcete je? Hlavním favoritem obrany se dlouhou dobu zdály stroje UH-1Y Venom. Chyběl ale poslední krok - rozhoupat se k akci.

  • Našli jste v článku chybu?