Tuzemský e-commerce sektor zažil v průběhu minulého roku – podobně jako ve většině ostatních zemí světa – neuvěřitelný boom. Tržby internetových obchodníků rostly nikoliv v jednotkách procent, nýbrž desítkách, a v ojedinělých případech překročily i hranici jednoho sta.
Z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) pak vyplývá, že v souhrnu toto odvětví utržilo za loňských 12 kalendářních měsíců 196 miliard korun, čímž překonalo předloňský výsledek o více než jednu čtvrtinu. Jeho podíl na zdejším maloobchodu se zásluhou pandemie navýšil z dřívějších 13 na 16 procent. Otázkou nicméně zůstává, jak tomu bude do budoucna.
Zástupci několika významných přepravních služeb působících v Česku jsou toho názoru, že i přes současné rozvolňování a postupný návrat života k „normálu“ se nově osvojené nákupní zvyklosti spotřebitelů už nijak výrazně nezmění. Lidé se sice do kamenných prodejen vrátí, ale ne v takové míře, aby to narušilo dlouhodobě rostoucí zájem o zboží nabízené online.
„Výrazný pokles nakupování na internetu neočekáváme,“ potvrdil v průzkumu technologické společnosti Balikobot marketingový ředitel Zásilkovny Milan Šmíd. „Hodně lidí si díky pandemii a zavřeným kamenným obchodům vyzkoušelo, jak je nakupování online jednoduché a pohodlné, jak si mohou svoji zásilku vyzvednout bez front a hned do druhého dne.“ Důležitý podle něj je rovněž fakt, že spousta z nich se během loňského roku utvrdila v tom, že ani případné vrácení zboží objednané přes internet nepředstavuje sebemenší problém.
O tom, že návrat lidí z virtuálních obchodů do fyzických bude jen částečný, je přesvědčen také šéf marketingu společnosti PPL Milan Loidl: „Bylo nám jasné, a první vlny loni to potvrdily, že u některých nákupů se spotřebitel vrátí do kamenného obchodu. Typicky jsou to jednopoložkové nákupy do 300 korun. Na druhou stranu e-commerce našlo mnoho nových zákazníků, kteří u tohoto způsobu zůstanou v daleko větší míře.“
Podle šéfa GLS pro Českou republiku Pavla Včely podporuje takové očekávání fakt, že řada zdejších spotřebitelů si e-shopy na úkor tradičních obchodů oblíbila ještě před koronakrizí. „Již před pandemií jsme dlouhodobě pozorovali trend v přesunu nakupování z kamenných prodejen na internet,“ řekl. „Pandemie tento trend zhruba o dva roky urychlila a nyní se trh nachází ve stavu, jaký by byl až v roce 2023. Rozvolňování dlouhodobý trend přesunu nákupů z kamenných obchodů na internet nezmění a pokles bude pouze mírný a dočasný,“ dodal Včela.
Více přepravních uzlů i větší depa
Přestože český e-commerce sektor zažil vloni čistě z pohledu prodejů historicky nejlepší rok vůbec, i v jeho v případě existuje podle nedávného průzkumu APEKu spousta míst pro zlepšení. A to zejména na straně komunikace se zákazníky, forem placení nebo právě logistiky.
Jednou z nejčastějších věcí, které zákazníky internetovým prodejcům během loňského roku v souvislosti s ní vyčítali, byla kvalita doručení objednaného zboží, jeho rychlost i přesnost. A logistické firmy si toho jsou, zdá se, velmi dobře vědomy, neboť avizovaný částečný odliv spotřebitelů zpět do kamenných obchodů hodlají využít ke svému dalšímu rozšíření.
„Lze očekávat, že v letních měsících tradičně dojde ke snížení počtu zásilek, které nám umožní v klidu dokončit kapacitní navýšení našich přepravních uzlů před vánoční sezonou, ve které opět dojde ke strmému nárůstu,“ uvedl Včela z GSL.
Že rozšiřování je jedinou správnou reakcí na loňský úspěšný rok i aktuální rozvolňování si myslí též vedení Messengeru. „Letos v létě naopak plánujeme stěhování do nového a většího depa, abychom byli připraveni na podzimní nárůst, a očekáváme růst i v následujících letech,“ nechala se slyšet pražská kurýrní služba.
A podobně optimistické zprávy zaznívají rovněž z úst šéfa nové české přepravní společnosti WE|DO Daniela Mareše: „Máme nastavené plány progresivního růstu a s tím související procesy v celé firmě včetně obchodního oddělení. Naším hlavním cílem je doručovat 100 procent zásilek tak, jak si zákazník přeje, a přizpůsobit se jeho potřebám.“