Menu Zavřít

Jezdíte na LPG? Nezapomeňte na zimní plnící směs, ať vám mrazy nezpůsobí potíže

23. 11. 2018
Autor: Profimedia.cz

I automobil jezdící na LPG se musí na zimu správně připravit. Podobně jako existuje nafta pro letní a zimní období, je k dostání i zimní směs propan-butanu. Ta obsahuje více propanu, který se na rozdíl od butanu dobře odpařuje i při teplotách pod bodem mrazu. Zajistí tak potřebný tlak a bezproblémový chod motoru. S příchodem zimy si proto ohlídejte, ať vám v nádrži nezůstane letní směs.

Na zkapalněný propan-butan (LPG) jezdí v Česku přes 200 tisíc vozidel. Jejich řidiči si musejí v zimním období, podobně jako řidiči aut s dieselovými motory, pohlídat, aby měli v nádrži správnou směs paliva.

Zimní směs LPG

Prodejci a dodavatelé LPG se starají o to, aby byla zimní směs LPG na čerpacích stanicích dostupná v období od 1. listopadu do 31. března. Přihlíží se však i k aktuální teplotě, takže se na čerpacích stanicích může zimní LPG objevit i dříve.

Letní směs LPG je pro motor výhodnější, obsahuje totiž více butanu, zhruba 60 procent. Butan má lepší výhřevnost než propan, a tak má auto nižší spotřebu.

Propan se však zase při nižších teplotách lépe odpařuje, a proto musí být jeho podíl v zimní směsi vyšší. V zimě tak LPG obsahuje butanu jen 40 procent a propanu 60 procent.

Rozdíl v jízdě nepocítíte, jen může mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u aut na benzín nebo naftu.


TIP: webová adresa pro všechny mototoristy


„U pohonu na LPG je zásadní, aby byl v nádrži dostatečný tlak pro dopravu kapalného LPG do motoru. Tlak vzniká odpařováním LPG. Na rozdíl od butanu, který přechází do plynné fáze až mírně pod bodem mrazu, se propan odpařuje již kolem mínus 42 stupních Celsia, a proto je jeho podíl v zimní směsi vyšší,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, která pod značkou Bezpečné láhve garantuje jednotný standard kvality a bezpečnosti plynových láhví.

Pozor: U vozidel na LPG nezpůsobují mrazy potíže se startováním, jako je tomu u zamrzlé nafty. LPG automobily totiž startují klasicky na benzin a až později se přepínají na alternativní pohon. V létě se motor zahřívá rychleji, takže se na LPG pohon přepne do dvou minut. V zimě může interval s ohledem na venkovní teploty trvat tři až čtyři minuty. Problém v souvislosti s mrazem tedy může nastat až poté, co se vůz přepne na LPG.

Přečtěte si více o zimní výbavě: Nepodceňujte zimní pneu a vozte rezervu, i když nemusíte

 Auto v zimě


Na vzájemném poměru propanu a butanu závisí, při jaké teplotě bude docházet k odpařování LPG, a tedy udržování potřebného tlaku v nádrži.

„Letní směs LPG se odpařuje asi při mínus pěti stupních Celsia, zimní směs při mínus 12 stupních Celsia. Je zřejmé, že motoristé, kteří jezdí méně, mohou mít například ještě v prosinci v nádrži letní směs, což může způsobit problémy s chodem motoru. Při extrémních mrazech ale mohou nastat potíže i s použitím zimní směsi,“ dodává Indráček.

Bezpečná jízda v zimě s vozem na LPG
Jakmile teploty klesnou k bodu mrazu, pohlídejte si, že máte v nádrži zimní LPG směs, která obsahuje více propanu. Ten se lépe odpařuje i při teplotách hluboko pod bodem mrazu, takže v nádrži zajistí dostatečný tlak pro správný chod motoru.
LPG vůz startuje na benzin, teprve až se zahřeje, přepíná se na LPG palivo. To v zimě může trvat tři až čtyři minuty.
Než se motor zahřeje, jeďte s vozem plynule a motor zbytečně nevytáčejte.
Pamatujte na to, že zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března, a to ve chvíli, kdy vozovku pokrývá souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.
Do zimní výbavy si ideálně připravte také smeták, škrabku na led, rozmrazovač zámků, lopatku nebo sáček s pískem, který vám v případě nutnosti usnadní rozjezd. Bezpečné dojetí podpoří i sněhové řetězy.

Čeká vás výměna řidičského průkazu? Vše vyřídíte i mimo trvalé bydliště a bez fotografie

ilustrační foto


Rozdíl mezi LPG a CNG

Automobily jezdící na LPG a CNG patří do kategorie vozů s alternativními pohony. Řada řidičů si není jistá, jaký je rozdíl mezi LPG a CNG.

Hlavní rozdíl v těchto produktech je ve způsobu zpracování.

MM25_AI

LPG: při zpracování ropy vznikají plyny propan a butan, které můžeme zkapalnit, a tak dostat LPG (zkratka z anglického Liquefied Petroleum Gas , česky zkapalnělý ropný plyn).
CNG: Kolem ložisek ropy bývá energeticky bohatá směs plynných látek, které lze stlačit, a tím získat CNG (zkratka z anglického Compressed Natural Gas , česky stlačený zemní plyn ).

Čtěte také:

Máte auto k podnikání? Silniční daň vás nemine. Kdy, kde a jak ji budete platit

 ilustrační foto

Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc

Jak bez problémů vyřešit autonehodu v zahraničí

  • Našli jste v článku chybu?