Maloobchodní tržby bez prodejů aut v srpnu zpomalily meziroční růst na 3,7 procenta z červencových sedmi procent. Pokračoval dlouhodobý růst prodeje v internetových a zásilkových obchodech. Dařilo se i prodejnám s počítači, sportovními potřebami, oděvy či obuví. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Letošní srpen měl o jeden pracovní den méně než loňský, po očištění tak tržby vzrostly o 4,6 procenta.
„Jak se spekuluje o tom, zda se blíží, nebo neblíží krize, tak to na maloobchodních tržbách není vidět, protože rostou mzdy i důchody. Takže není důvod pro to, aby se obyvatelstvo příliš uskromňovalo. Máme zkušenosti i z krize z roku 2008 a 2009, kdy ji maloobchodní tržby zaznamenaly až s časovým odstupem, později než průmysl a stavebnictví,“ řekla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Tržby internetových a zásilkových obchodů se oproti loňskému srpnu zvýšily o 14,6 procenta. V obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci činil nárůst osm procent a v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením 7,5 procenta. Za oděvy, obuv a výrobky pro domácnost lidé meziročně zaplatili o 6,5 procenta více a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 3,2 procenta více.
V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,3 procenta, naopak ve specializovaných prodejnách s potravinami klesly o 2,7 procenta.
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě bez prodejů aut očištěné o sezonní vlivy zvýšily v srpnu o 0,1 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel v srpnu meziročně klesly o čtyři procenta, přičemž za opravy motorových vozidel o 6,5 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 3,3 procenta. Po očištění o kalendářní vlivy byly tržby meziročně nižší o 0,9 procenta.
ČSÚ zároveň po pěti letech srovnal tržby internetových a zásilkových obchodů, které nepřetržitě rostou od roku 2000. Statistici dnes na tiskové konferenci uvedli, že v roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží za zhruba 85 miliard korun, což představovalo 7,8 maloobchodních tržeb. To byl téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013. Data za loňský rok ČSÚ k dispozici zatím nemá. Podle jarní analýzy Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz loni dosáhly české e-shopy obratu 135 miliard korun.
Roboti v maloobchodě: o práci bude přicházet až sedm tisíc lidí ročně
Podle dnes zveřejněných dat ČSÚ loni poklesl o deset procentních bodů podíl tržeb za počítače a telefony prodávané on-line, o sedm procentních bodů se také snížil podíl tržeb za elektrospotřebiče a elektroniku. Naopak vzrostl podíl tržeb za potraviny z 1,6 na 4,9 procent a za stavebniny a železářské zboží z 1,7 na 5,4 procenta.
O zhruba tři procentní body se loni zvýšil podíl tržeb za potřeby pro domácnost, sport, oděvy a obuv, uvedla vedoucí odboru statistiky Jana Gotvaldová. O procentní bod na 10,7 procent stouply i tržby za kosmetiku, která v internetovém prodeji zaujímá výrazně vyšší podíl ve srovnání s kamennými obchody.
Čtěte také:
Digi Česko. Spanilé jízdy internetových obchodů míří do Německa, Rakouska a na Balkán
Maloobchod v květnu zpomalil růst na 2,7 procenta. Tržby internetových obchodů dál rostou
Oděvní řetězec Primark míří do Česka. První obchod otevře v centru Prahy
Alza zvýšila tržby na rekordních 25 miliard korun. Plánuje expanzi do Rakouska a Německa