Menu Zavřít

Jednáme s městskými částmi, nové legislativě se nebráníme, říká manažer Lime Široký

26. 11. 2018
Autor: čtk

Společnost Lime, která půjčuje elektrické koloběžky také v Praze, chce dále vzdělávat uživatele, aby pro svou jízdu nepoužívali chodníky. Nebrání se ani nové legislativě, která by používání elektrických koloběžek přesně definovala, jak k tomu přistupuje od začátku roku 2019 sousední Německo. V rozhovoru pro Euro.cz to uvedl provozní manažer Lime pro Česko Ondřej Široký.

Lime od konce září pronajímá elektrické koloběžky obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Po stáhnutí aplikace vyjde půjčení koloběžky na 25 korun. Každý kilometr pak stojí dvě koruny.

Redakci Euro.cz zajímalo, jak společnost reaguje na kritiku mnoha obyvatel Prahy, že je lidé na koloběžkách na chodnících ohrožují, a kolik vadných koloběžek musela stáhnout z českého trhu, protože se rozlomily.

Objevily se zprávy o tom, že koloběžky výrobce Okai musí firma Lime celosvětově stáhnout z trhu. Týká se to i Prahy? Řešili jste také problémy s bateriemi koloběžek Segway Ninebot?

Koloběžky Okai jsme v menším počtu kusů měli skutečně i v Praze a z preventivních důvodů jsme ty kusy, kterých se problém týkal, z ulic stáhli, protože v těžkém terénu a při nešetrném používání existovala možnost prasknutí. Naši širokou flotilu však tento problém příliš nezasáhl.

Co se týče problému s baterií, jde o jeden konkrétní typ koloběžky. Tento typ mohou juiceři (lidé, kteří za úplatu koloběžky dobíjejí – pozn. red.) i nadále svážet k nám do skladu, kde se postaráme o nabíjení. Jedná se o čistě preventivní opatření a k žádné nebezpečné situaci u nás nedošlo.

Centrála se o nabíjení těchto koloběžek stará od 30. října a bude až do doby, dokud se situace nevyřeší. I když pravděpodobnost incidentu je extrémně nízká, bezpečnost našich zákazníků a celé Lime komunity je pro nás na prvním místě.
 

Jaký je nyní počet koloběžek, které v Praze pronajímáte uživatelům?

Momentálně máme v Praze kolem 400 koloběžek.

Kolik máte spolupracovníků, kteří koloběžky nabíjejí/uklízejí?

Zájem o nabíjení a uklízení koloběžek je obrovský a pomocníků (juicerů) se nabídlo dokonce mnohem více, než jsme momentálně schopni využít. Na denní bázi nám s koloběžkami pomáhají desítky lidí.

Instruktážní video, jak e-koloběžku firmy Lime používat:

Jak chcete zabránit tomu, aby lidé nepoužívali koloběžky na chodnících?

Každý uživatel se v rámci registrace zavazuje, že nebude jezdit po chodníku a že bude respektovat bezpečnostní pravidla a dopravní předpisy. Jízda po chodníku je zakázaná, což je výslovně uvedeno v aplikaci, a to jak v pravidlech používání, tak i v instruktáži pro jízdu.

Prioritou pro Lime je vzdělávat a informovat zákazníky, aby veškerá pravidla dodržovali, a stále hledáme nové cesty, jak tuto informovanost podpořit. Nyní jsme spustili osvětovou kampaň Respect the Ride, do které globálně investujeme 3 miliony dolarů a která se zaměří mimo jiné na bezpečnou jízdu. Pro Prahu 1 jsme nedávno připravili nálepky, které uživatele upozorňují na základní Lime pravidla – ohleduplnou jízdu a bezpečné parkování.
 

Německo od ledna 2019 zavádí novou legislativu, která upravuje používání e-koloběžek. Ocenili byste podobnou úpravu v Česku?

Určitě ano. S koloběžkami a dalšími lehkými elektrickými vozítky je potřeba začít naplno počítat. Elektrické koloběžky mají potenciál výrazně pomoci dopravě ve velkých městech, protože jsou energeticky efektivní, bezemisní a snižují riziko dopravní zácpy.

Lze je navíc snadno napojovat na prostředky městské hromadné dopravy, a umožnit tak obyvatelům města ekologicky se dopravit kamkoli po městě. I proto komunikujeme s nejrůznějšími městskými institucemi, jako je například Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
 

Jak vypadá jednání s Prahou 2, která zakázala používání vašich produktů na svém území?

S Prahou 2 průběžně hovoříme a samozřejmě plně respektujeme její postoj. K naší službě měla podnětné připomínky, proto jsme se rozhodli vyjít jejím představitelům vstříc a provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit. Jakmile se jednání posunou kupředu, budeme provoz zase postupně obnovovat.

Neobáváte se toho, že Praha plošně zakáže používání e-koloběžek, jako tomu je v případě vozítek firmy Segway?

Věříme, že se Praha k ničemu podobnému neuchýlí. Momentálně jednáme s většinou městských částí Prahy, ve kterých službu provozujeme. Dialog s městem a všemi jeho místními samosprávami je pro nás nesmírně důležitý a jsme rádi, že tato jednání probíhají. Chceme být důstojným a důvěryhodným partnerem nejen pro zástupce městských částí, ale i pro jejich obyvatele, kterým můžeme nabídnout naši inovativní službu.

Zároveň Segway není v žádném případě téma nebo problematika, kterou bychom s uživateli či městem řešili. Náš cíl (a business model) poskytovat ve městě inovativní služby pro lokální obyvatele, totiž vůbec nekoreluje s původním konceptem Segway, který byl de facto pouhou atrakcí pro turisty. Se všemi zastupiteli města se také bavíme o zcela jiné problematice – o té, která je blízká především cyklodopravě a alternativě k motorovým vozidlům.

FIN25

Související články:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Úspěch aktivistů. Soud zrušil omezení cyklistů v centru Prahy

Pivní kola nesmí do Letenských sadů. Obtěžují návštěvníky parku

Pivní kolo v centru Prahy

  • Našli jste v článku chybu?