Podle mikrobů zachycených na oblečení nebo botách se lze dopátrat toho, na jakých místech se zboží cestou ke spotřebiteli nacházelo. Tím je možné odhalit celý dodavatelský řetězec, tvrdí firma Phylagen, jež nabízí toto řešení globálním firmám.
Americká firma Phylagen chce donutit globální výrobce oblečení a obuvi k větší transparentnosti ohledně toho, kde si nechávají vyrábět své zboží. Sběrem dat a vytvořením globální databáze chce bojovat proti dětské práci nebo novodobému otroctví, kdy lidé pracují v manufakturách, jež nesplňují normy bezpečnosti práce a nejsou spravedlivě zaplaceni.
Každé prostředí na planetě má unikátní složení mikroorganismů – bakterií, hub, virů, jež nelze rozpoznat běžným okem. Jejich identifikace umožní vysledovat, kde se dané zboží vyrábělo.
Firma Phylagen ze San Franciska chce tento živý „čárový kód“ využít pro jednoznačnou identifikaci původu zboží. Tím hodlá dosáhnout toho, aby globální značky oblečení a bot vyráběly své produkty eticky. Většina oblečení a bot se vyrábí v Asii, zejména v Číně, Indii, Bangladéši. Velcí výrobci uzavírají kontrakty na výrobu v těchto zemích, často se ale výroba posouvá k dalším subdodavatelům, kde hrozí například riziko dětské práce. Tato část dodavatelského řetězce se dá jen těžko vystopovat.
Zakladatelka firmy a bioložka Jessica Greenová, hodlá tyto „skryté vrstvy“ výroby oblečení identifikovat. „Mikroorganismy na Zemi jsou největší nevyužitou datovou sadou,“ vysvětlila. Pokud se podaří složení mikroorganismů v různých prostředích digitalizovat, databázi mohou využívat vlády, výrobci i spotřebitelé, míní.
Tu máte Rumcajse. Opravit se dá skoro všechno, říká obuvník Slanina
Malý firemní tým se nyní soustředí na manufaktury, kde se oblečení vyrábí a začíná budovat databázi „mikrobiálního prachu“, který je unikátní pro každou továrnu na světě. Phylagen může globálním výrobcům nabídnout forenzní test na složení DNA mikrobů.
„Mohou vzít vzorek zboží z distribučního centra, setřít vzorek mikrobů na botách nebo tričku a pomocí naší testovací sady ověřit, zda byl výrobek vyroben tam, kde subdodavatel slíbil,“ tvrdí Greenová. Firma sestavila algoritmus, který umožňuje určit původ mikrobů. Z dosavadní spolupráce s výrobci oblečení vyplývá, že až třetina zboží se vyrobila jinde, než subdodavatel deklaroval. Velké oděvní značky mohou dodavatele vyměnit, pokud nejsou spokojené.
Phylagen vznikla v roce 2014 a stále roste. Z fondů rizikového kapitálu získala na rozvoj 14 milionů dolarů (318 milionů korun). Další potenciál pro využití databáze vidí zakladatelka firmy v potravinářském průmyslu.
Dále čtěte: