Menu Zavřít

Modré z nebe. Aero Vodochody nutně potřebuje úspěch stroje L-39NG

Autor: čtk

Aero Vodochody spasí jen velké objednávky nových letounů L-39NG. A ty nepřicházejí.

Je to už pět měsíců, kdy investiční skupina Penta dosadila do čela středočeského leteckého výrobce krizového manažera. A Dieter John, který předtím v podniku Aero Vodochody pracoval jako finanční ředitel, musel nedávno oznámit nelichotivou zprávu. Spekulace o špatné kondici továrny potvrdily i výsledky hospodaření. Mezi lety 2016 a 2018 se finanční výsledek firmy propadl o více než čtvrt miliardy korun, když loni hospodařila s provozní ztrátou 223 milionů korun.

Příčina je poměrně jasná. A předvídatelná. Letecký výrobce doplácí na odvážné kroky bývalého managementu v čele s italským šéfem Giuseppem Giordem. Pravděpodobně až přespříliš se nechal unést vidinou vlastního nového stroje L-39NG a na úkor jeho nákladného vývoje upozadil ostatní programy, na nichž hospodaření Aera dlouhodobě stálo.

I když John i Penta pravidelně upozorňují, že se na strategii nic nezměnilo a projekt L-39NG je pro ně stále tím nejzásadnějším úkolem, od jara se ve Vodochodech rozběhlo horečnaté hledání a jednání. Aby totiž hospodaření Aera jakžtakž logicky fungovalo a negenerovalo jen ztrátu, musí najít nové obchodní možnosti v oblasti oprav a aerostructures. Tedy výrobu a dodávky komponentů pro větší letecké fabriky, jež Giordo utlumoval.


Středočeské déjà vu. Potíže Aera připomínají jeho krizi v 90. letech


Podle dostupných informací však dosud k podpisu žádného takového kontraktu nedošlo. Přesto investorům z Penty – alespoň navenek – trpělivost nedochází. „Dieter John má důvěru a jeho výsledky odpovídají délce jeho působení ve firmě,“ reaguje Ivo Mravinac, mluvčí investiční skupiny.

Jistota je jediná a shodnou se na ní jak odboráři, tak management i akcionáři. Pro existenci Aera představuje zásadní podmínku k přežití co nejrychlejší jednání s novými zákazníky a závazné objednávky strojů L-39NG. Že se tento projekt stal tím, na čem dnes visí život tradičního středočeského leteckého výrobce, dokazuje i zásadní změna, o níž rozhodl Dieter John. Razantně změnil harmonogram certifikace letounu, který nastavilo ještě minulé vedení Aera.


Prohlédněte si stroj L-39NG:


Protože se během průzkumu trhu ukázalo, že coby čistě lehký cvičný stroj nemá nový L-39NG příliš šancí a zákazníci v této kategorii pokukují jinde, bude se certifikovat rovnou ve verzi pokročilého cvičného letounu pro boj i taktický výcvik.

„Hlavní důvody, které nás ke změně plánu vedly, jsou dva. Konfigurace Full Trainer vyvolala výjimečně silnou odezvu trhu, protože většina našich zákazníků má zájem právě o pokročilý cvičný letoun. Díky nejnovějšímu systému virtuálního výcviku v něm mohou být piloti vystaveni komplexním scénářům vzdušných operací. Druhým důvodem je úspora nákladů sloučením dvou kroků do jednoho,“ vysvětlil své rozhodnutí Dieter John, prezident a CEO Aera Vodochody.

Právě tyto otočky dokazují, že jediné, na čem dnes továrna staví svou budoucnost, je úspěch L-39NG jako pokročilého cvičného letounu. Obchodní oddělení se sice snaží klestit i jiné cesty – aktuálně třeba Aero přes Svaz českého leteckého průmyslu vyjednává se společností Bell Helicopter, která mu po aktuálním vítězství v zakázce české armády na tucet vrtulníků může dát přičichnout k části obchodu –, nicméně vývoj L-39NG je už tak daleko a spolykal tolik peněz, že jeho zastavení by Aero položilo.

Penta domněnky nekomentuje

Že se vlastníci chtějí zavčasu připravit i na takovou variantu a mít v záloze záchrannou brzdu, za niž by zatáhli, potvrzují informace z trhu a prostředí obranného průmyslu. Skupina Penta se podle nich měla pustit do spolupráce s poradci a účel je jediný. Výsledkem má být analýza, která ukáže, jak by se měli akcionáři ke středočeské letecké továrně v budoucnu zachovat. Tedy jestli je ideálním řešením pokračování nastoleného trendu a nutnost finančních injekcí, nebo třeba odprodej fabriky do rukou některého ze zahraničních hráčů. „Nikdy jsme domněnky nekomentovali a u toho také zůstaneme,“ řekl k tomu mluvčí Penty.

Nicméně některé kroky krizového manažera Dietera Johna takovému scénáři nasvědčují. Firma pod ním prochází úspornými procedurami a jakžtakž se snaží v neradostné situaci stabilizovat, čímž se opět o něco zvyšuje její atraktivita. „Jak splnit očekávání? Musíme být připraveni se změnit,“ prohlásil na konci června během setkání se zaměstnanci. „Současné změny nejsou jen o snižování nákladů a o penězích, jsou i o prokazatelném růstu,“ ujišťoval dále.

 Hospodaření Aera Vodochody

I když se na první pohled může zdát, že Aero Vodochody generující druhý rok po sobě ztrátu nejsou v situaci, kdy by o ně měl někdo za solidní cenu zájem, pravda je zřejmě jinde. Továrna si stále drží své know-how a pořád ještě neklimbá nad propastí, z níž by nebylo cesty zpět.

Ostatně stačí se vrátit do podzimu 2006, kdy česká vláda rozhodovala o privatizaci Aera. Společnost tehdy po mnohaleté agonii stála před krachem a pro několik investorů byla stále dost atraktivní, aby ji nakonec získala Penta za 2,9 miliardy korun. Dnes je navíc Aero v mnohem lepší kondici než před třinácti lety.

Děkujeme, nakupujte

Aktuálně se ale přímo ve Vodochodech řeší jiné věci. Co nejdřív by potřebovali mít jistotu, že státní podnik LOM Praha dostane od vlády zelenou a bude si moct konečně závazně objednat čtyři stroje L-39NG pro české vojenské piloty za 1,1 miliardy korun. Právě od tohoto kontraktu se očekává velká symbolika. V momentě, kdy získá Aero referenční zakázku české armády, naláká i další nerozhodné zákazníky.

Obchody s českým ministerstvem obrany jsou přitom jedním z mála jistých penězovodů. Za celkových 553 milionů korun nedávno továrna dodala letectvu tři nové stroje L-159 Alca, nedlouho poté získala smlouvu na modernizaci starších letounů L-159 za 1,6 miliardy.


Armáda zachraňuje Aero. Dá mu vydělat přes dvě miliardy

 Letoun L-159, ilustrační foto


Ani tyto poměrně velké zakázky však nejsou samospásné. Ostatně Ladislav Šimek, bývalý ředitel Aera, to v jarním rozhovoru pro týdeník Euro shrnul jasně. „Program L-39NG se měl financovat z prostředků z ostatních aktivit firmy. Jejich ořezáním samozřejmě vznikl velký deficit, který je nyní nutné financovat zvenčí. Také ale došlo ke ztrátě mnoha šikovných lidí, poškodily se vztahy se zákazníky,“ popsal Šimek éru pod Giuseppem Giordem.

Jestli a kdy se to Dieteru Johnovi podaří změnit, jasné není. Avšak jisté je, že následující měsíce budou pro budoucnost podniku zásadní. Možná nejvíc za uplynulých sto let, kdy společnost Aero Vodochody existuje.

O Aeru Vodochody dále čtěte:

Letadlo jak od Itala. Aero Vodochody i Penta mají kvůli Giordovi problémy

Komentář: Vylétl z Aera nový albatros? K tomu je daleko

Sto let Aera Vodochody: na ploutvi delfína

Aero představilo v Británii nový bitevní letoun F/A-259

MM25_AI

Aero obsadilo vojenskou základnu. V Čáslavi testuje noční vidění

Armáda nakoupí nástupce Albatrosů. Od Aera pořídí až šest letounů L-39NG

  • Našli jste v článku chybu?