British American Tobacco uvádí na český trh glo, produkt z řady takzvaných bezdýmných tabákových výrobků. Tabákový koncern tak v Česku naskakuje do trendu cigaretových alternativ na bázi zahřívaného tabáku.
Představení výrobku glo ze strany British American Tobacco (BAT) bylo vskutku pompézní. S trochou nadsázky lze říct, že se příliš nelišilo od show, na jakých novinky představuje Apple a další technologičtí giganti. Šlo zároveň o první tiskovou konferenci firmy v Česku po deseti letech. To naznačuje, jaký význam koncern svému produktu přikládá.
„V České republice žijí více než dva miliony dospělých kuřáku a třetina z nich už vyzkoušela nikotinové produkty nové generace. To potvrzuje, že spotřebitelé se velmi zajímají o možnou změnu a na trhu existuje poptávka po výrobcích s potencionálně sníženým rizikem,“ prohlásil generální ředitel BAT pro Česko Steven Donaldson. „Za posledních dvanáct měsíců tato kategorie významně vzrostla a je možné, že v roce 2030 bude představovat 30 procent trhu,“ dodal.
Glo, respektive náplně značky neo, patří mezi zahřívané tabákové výrobky, od kterých si výrobci cigaret v posledních letech hodně slibují. V současnosti by produkt už měl být k dostání v e-shopu firmy a brzy také v maloobchodní síti. „Glo bude stát 2700 korun,“ uvedl Štěpán Michlíček, šéf marketingu BAT, s tím, že pro začátek budou akční nabídky.
Tabákový průmysl chce od států podporu nehořlavých cigaret
Výrobek se již prodává v Kanadě, Rusku, Jižní Koreji a Japonsku, kde jsou bezdýmné výrobky velmi rozšířené a pro tabákové firmy jde o nejperspektivnější trh. V Evropě je k dostání v balkánských zemích, Itálii a Švýcarsku.
Řadí se mezi alternativy kouření, které jsou podle výrobců méně škodlivé než klasické cigarety. BAT do jejich vývoje investovala celkem 2,5 miliardy dolarů. Patří k nim také třeba rozšířené elektronické cigarety, které jsou na tuzemském trhu již dlouho.
Takzvané bezdýmné neboli zahřívané tabákové výroby však fungují zcela odlišně než e-gigarety. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že obsahují opravdový tabák namísto liquidu. Ten však na rozdíl od cigaret při užívání nehoří, pouze se zahřívá na 240 až 300 stupňů. Tím vzniká aerosol, který uživatel vdechuje.
Podobný produkt, stejná cena
V Česku je v této kategorii zatím k dostání pouze přístroj iQOS s náplněmi Heets. Philip Morris International (PMI) ho na tuzemský trh uvedl loni, podle společnosti si už získal na 130 tisíc uživatelů. Oba výrobci uvádějí, že emise toxických látek jsou u bezdýmných tabákových výrobků zhruba o 90 až 95 procent nižší než u cigaret. Logicky však chybí dlouhodobé studie, které by prokázaly následky letitého užívání na lidské zdraví.
Bez zajímavosti není, že Phillip Morris uvedl jen pár dní před oznámením uvedení glo na český trh novu příchuť náplní Heets. Hlavní rozdíl mezi iQOS a glo spočívá v tom, že tělísko v produktu od PMI zahřívá tabák zevnitř, kdežto u BAT je to z venčí. Glo není potřeba po každém užití nabíjet, tvarem však méně připomíná klasickou cigaretu. Glo se skládá pouze z jednoho kusu, zatímco iQOS tvoří nabíjecí krabička a pak samotná uživatelská tyčinka.
Stejná je naopak cena náplní. BAT si za krabičku neo o dvaceti kusech účtuje sto korun, stejně jako PMI.
Přečtěte si:
Šéf Philip Morris Frederic de Wilde o fenoménu iQOS: Přestáváme kouřit. Myslíme to vážně
Pro cigaretové firmy, které celosvětové čelí stále tvrdší regulaci, jsou bezdýmné tabákové výrobky mimořádně atraktivní. Podle zásady snižování rizika jsou k nim totiž úřady vstřícnější než k hořícímu tabáku. V Česku se mohou například užívat v restauracích, což může některé kuřáky motivovat ke změně. Chybí také známé odpudivé obrázky na krabičkách.
V neposlední řadě výrobci profitují i ze skutečnosti, že z produktů se zatím neplatí spotřební daň. Vláda se ji však chystá zavést od ledna příštího roku. Podle návrhu, který aktuálně míří do prvního čtení ve sněmovně, by měly být tabákové náplně zdaněny 2,236 koruny za gram. To v praxi znamená, že budou zatíženy méně než klasické cigarety. Obsahují totiž menší množství tabáku.
Chystané zdanění je pravděpodobně i důvodem kampaně, kterou obě firmy v poslední době v Česku rozjely. Zdůrazňují právě nižší škodlivost pro kuřáky.