Menu Zavřít

Náborový příspěvek nabízejí téměř všechny výrobní firmy i veřejná správa

12. 12. 2018
Autor: Archiv MF

Téměř všechny výrobní podniky již reagují na nedostatek zaměstnanců nabídkou náborového příspěvku, který se nejčastěji pohybuje mezi 10 000 až 20 000 korunami, bývá však i násobně vyšší. Příspěvek se týká především dělnických profesí a pracovníků v IT, jde ale i o zdravotní sestry, řidiče autobusů či městské policisty. Rostou také odměny za doporučení zaměstnanců. Vyplývá to z ankety mezi personálními agenturami.

„Náborové příspěvky jsou aktuálně velkým trendem. Setkáváme se s nimi jak na pozicích nekvalifikovaných, kde fungují jako jeden z klíčových motivačních faktorů, tak i na pozicích specializovaných. Nejčastěji je vídáme v dělnických profesích a informačních technologiích,“ řekla marketingová ředitelka agentury Hays Kristýna Králová. Počet firem, které takové příspěvky nabízí, podle ní rok od roku stoupá, ne však dramaticky. Více je však firmy propagují při svých náborových kampaních.

„Paušálně lze říci, že deset z deseti firem náborové příspěvky poskytuje,“ dodal ředitel společnosti Manuvia Peter Dosedla. Paradoxem doby je podle něj to, že náborové příspěvky se uplatňují i ve státní a veřejné správě. V době vrcholné sezony, což je současné období, směřuje 70 procent náborových příspěvků k motivaci dělnických a řemeslných pracovníkům. V meziročním porovnání vnímá spíše setrvalý stav, protože domácí trh je vyčerpaný, a náborový příspěvek slouží spíš jako 'návnada na udičku' k vyvolání zájmu o změnu místa.

„Firmy na náborové příspěvky stále věří, i když v některých regionech už jsme svědky náborového turismu, kdy se zaměstnanci snaží této situace využívat a být všude jen po dobu nutnou k získání příspěvku,“ uvedla ředitelka marketingu Grafton Recruitment Jitka Součková.


Přečtěte si: Dnes buďme ještě veselí. Stát utrácí za platy ve státní správě, o prosperitu se nestará

 Ministryně financí Alena Schillerová


Ředitel marketingu společnosti ManpowerGroup Jiří Halbrštát připomněl, že hojně se začaly používat odměny stávajícím zaměstnancům, kteří doporučí své známé. K zavádění příspěvku za doporučení přistupuje stále více firem a velmi se osvědčují, dodala Králová. Zde se odměny nejčastěji pohybují v rozmezí 5000 až 50 000 korun. Oba příspěvky se nejčastěji vyplácí po zkušební době. U náborového příspěvku však může být čerpání delší, až jeden rok od nástupu.

Náborové příspěvky jsou podle Součkové minimálně o 30 procent vyšší než loni touto dobou. Částka záleží na regionu. „Pokud některá firma v regionu dává 30 000 korun, konkurence těžko může nabízet 1000 korun. Ale průměrně se dá hovořit o zhruba 10 000 korunách,“ podotkla. Dosedla upozornil na to, že příspěvky 30 000 až 50 000 korunami například pro řidiče veřejné dopravy nejsou výjimkou. V případě urgentních a vysoce specializovaných míst může příspěvek vystoupat na 80 000 korun i výše, doplnila Králová.

„Letos jsme například měli i náborový příspěvek 50 000 korun pro popeláře. Lékaři si zase mohli koupit i nové auto, náborový příspěvek činil 300 000 korun. Zajímavé byly i příspěvky Armády ČR 40 000 korun a byt,“ dodal Dosedla.

MM25_AI

U kvalifikovaných pozic, především v IT, je tento bonus podle Halbrštáta nabízen často v jiné podobě a má motivovat specialisty z jiných regionů nebo států se přestěhovat. Říká se mu relokační balíček, kdy zaměstnavatel uhradí zaměstnanci náklady spojené s přestěhováním, případně připraví a hradí byt, který zaměstnanec využívá několik měsíců, než si najde bydlení podle svých představ.

Dále čtěte:

Komentář: Brzký konec čtyřprocentních (firem)

Velký průzkum týdeníku Euro: Jak platí české podniky?

Komentář: Rub rostoucích mezd

Komentář: Chcete víc? Stačí říct

Plat jako manažer? Ke starým zlatým časům mají řemeslníci stále daleko

  • Našli jste v článku chybu?