Zaparkované elektromobily mohou sloužit jako stabilizační prostředek rozvodné sítě. Japonská automobilka Nissan a italský energetický gigant Enel SpA testují v Dánsku chytré dvousměrné nabíječky na elektrovozy, které umožňují posílat elektřinu z baterií zpět do sítě. Majitelé těchto aut mohou vydělat ročně až 1300 eur (téměř 34 tisíc korun) za zapojení vozu do sítě ve špičkách poptávky.
Elektrické rozvodné sítě se už nyní potýkají s velkými výkyvy. Zejména kvůli zvyšujícímu se podílu elektřiny získané z větrných a solárních elektráren. Rozvoj elektromobility může tento problém ještě prohloubit. Podle analýzy think tanku Green Alliance může pouhých šest elektromobilů nabíjených ve stejnou dobu ve stejné ulici způsobit lokální pokles napětí v síti. Energetické společnosti tak narazily na další výzvu, se kterou se musejí vypořádat.
„Pokud zahltíte trh velkým počtem elektrovozů, bez představy nebo kontroly toho vlivu na rozvodnou síť, můžete tím vytvořit nové problémy,“ řekl agentuře Bloomberg Francisco Carranza, ředitel energetických služeb Nissan Europe. Dvousměrné nabíječky pro elektroauta by mohly síti znatelně ulevit. V Dánsku, kde je Nissan ve spolupráci s Enel Spa testuje, mohou majitelé získat až 1300 eur ročně za to, že dají svůj elektromobil ve špičkách poptávky k dispozici.
Do konce roku v Británii
Nissan chce svoji technologii začít používat i ve Velké Británii. Tamní regulační omezení ovšem ukládají firmě mít přihlášených alespoň 150 vozů, aby mohla získávat peníze za elektřinu odeslanou zpět do sítě. Podle Carranzy bude tato podmínka splněna koncem letošního roku.
Konec pobídek = konec prodejů |
---|
Dánsko je zemí, která má více nabíjecích stanic než benzinových pump. Vypadá to ovšem, že je nebude mít kdo používat. Vláda v Kodani se rozhodla přehodnotit postoj k dotacím na nákup elektrovozů. Do července letošního roku se v Dánsku prodalo pouze 182 elektromobilů. V porovnání s rokem 2015, kdy se prodalo na 4605 vozů, jde o velký propad. Podobný pokles prodejů zaznamenal i Hongkong. V březnu 2017 se prodalo 2964. O měsíc později, po konci dotací, byly prodeje nulové. |
Tato finanční kompenzace pro řidiče elektromobilů může pomoci jejich dalšímu rozšíření. Zejména v situaci, kdy země jako Dánsko nebo Hong Kong omezují pobídky na nákup nových vozů, v důsledku čehož klesají jejich prodeje. „Je to uskutečnitelné. Jde jen o to najít správný byznysmodel pro zavedení v širším měřítku,“ dodal Carranza.
Čtěte dále: