Německé dráhy Deutsche Bahn mají problém s nedostatkem personálu. Zejména se jedná o strojvedoucí a odborníky na informační technologie. Problém se dopravce snaží řešit netradičními metodami. Například castingem, kdy zájemce zve do lokomotiv, aby si řízení vlaku osahali, nebo zaměstnáváním bývalých vojáků a lidí, kteří jsou starší padesáti let.
Již nyní německým drahám Deutsche Bahn (DB) chybí více než tisícovka strojvedoucích. Situace se bude v následujících letech dále zhoršovat s tím, jak zaměstnanci jednoho z největších zaměstnavatelů v 80milionové zemi stárnou a mladí se na železnici nehrnou.
Do patnácti let by se měla obměnit polovina zaměstnanců, kterých je téměř dvě stě tisíc. Proto hodlá nový personální ředitel DB Martin Seiler přistoupit k neortodoxnímu přístupu při nabírání nových lidí u německých drah. Například k takzvanému castingu, kdy si zájemci mohou přímo v lokomotivě vyzkoušet, jak se železný kolos řídí. Touto akcí hodlá největší evropský přepravce získat více kandidátů pro práci u drah.
„Personální nedostatek je reálný problém. Nejen u DB, ale i jiných přepravců,“ tvrdí Karl-Peter Neumann, čestný předseda spolku Pro Bahn. Problémem je zejména stárnutí personálu. Jeho nedostatek také způsobuje, že mohou být některé spoje rušeny, napsal německý deník Die Welt.
Železniční odbory uvádějí, že v Německu jen u DB chybí 1000 až 1200 strojvůdců. Lidé pak chybí i na dalších pozicích, celonárodní přepravce postrádá i IT odborníky. V některých regionech Německa, kde je téměř nulová nezaměstnanost, je nemožné náhradu získat. Soukromý sektor odborníky zaplatí lépe.
I čeští strojvůdci stárnou |
---|
Nedostatek strojvedoucích je podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře i v České republice. Kromě toho, že starší strojvůdci přecházejí od Českých drah k soukromým přepravcům, i stávající strojvedoucí slouží často dvojité směny u více přepravců. To vede k jejich přetížení. Podle Koláře je nejčastější věk u strojvedoucích 58 let, do deseti let jich bude na českém trhu práce nedostatek. Nyní je dvěma nejstarším aktivním strojvůdcům 77 let. U každého velkého přepravce může chybět okolo stovky strojvůdců. To celkem znamená asi tři sta pracovních míst. |
Seiler chce co nejvíce snížit byrokracii při náboru, stačí vyplnit žádost. U německých drah je možné se naučit 56 profesí, pokud má člověk maturitu, má dveře otevřené okamžitě. Kromě ukazování kabiny pro strojvedoucí mají drahám vypomoci bývalí vojáci, kteří odešli z německé armády, nebo lidé nad padesát let, kteří složitě hledají novou práci. Přitom stárnutí zaměstnanců je dalším problémem, již nyní dosahuje průměru 46 let. Jednou z cílových skupin pro Seilera jsou i mladí lidé, kteří přerušili studium na vysoké škole.
Německý manažer dodal, že do patnácti let odejde polovina zaměstnanců drah do starobního důchodu. Pro tento rok chce získat 19 tisíc nových lidí, z toho tisícovku nových strojvůdců a tisíc lidí na IT pozice. V následujících letech to má být okolo 15 tisíc ročně.
Personální šéf německých drah si nemyslí, že výše platu by měla nové lidi odrazovat. V loňském roce u DB platy v průměru rostly o 3,5 procenta, produktivita práce se ale od roku 2012 snížila, varoval německý deník s odkazem na interní dokumenty vedení německých drah. Státem vlastněná akciová společnost zaměstnává celkem 323 tisíc lidí. V Německu to je 198 tisíc lidí.
Související články: