Vysokorychlostní železniční projekt za 25 miliard eur (645 miliard korun) má problémy. Italská vláda výstavbu pozastavila. Tunel pod Alpami, jenž je součástí výstavby, měl původně stát 9 miliard eur, italský ministr dopravy náklady odhaduje až na 20 miliard eur (516 miliard korun). Evropská komise slíbila, že projekt bude financovat z 50 procent. Tunel má výrazně snížit počet kamionů projíždějících mezi Itálii a Francií. Kritici tvrdí, že náklady jsou neúměrně vysoké.
Mezi městy Turín a Lyon mají jezdit vysokorychlostní vlaky rychlostí až 220 kilometrů v hodině. Kdy ale bude nejdražší železniční projekt v Evropě hotov, je ve hvězdách. Výstavbu projektu pozastavila italská vláda.
Trasa je dlouhá 270 kilometrů a součástí plánu je i vybudování tunelu pod Alpami v délce 58 kilometrů, což by jej řadilo k nejdelším železničním tunelům světa.
Italský premiér Giuseppe Conte projekt kvůli bobtnajícímu rozpočtu 10. března zastavil. V roce 2015 byl schválen rozpočet na 25 miliard eur (645 miliard korun), samotný tunel má stát 9 miliard eur (232 miliard korun). Italský ministr dopravy Danilo Toninelli z Hnutí pěti hvězd ale varuje, že náklady na výstavbu tunelu mohou dosáhnout až 20 miliard eur (516 miliard korun).
Mapa projektu vysokorychlostní železnice mezi Lyonem a Turínem. Zdroj: TELT
Evropská unie se měla původně podílet na nákladech 40 procenty, francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borneová uvedla, že Brusel souhlasí se zvýšením účasti na 50 procent. Itálie a Francie mají zaplatit rovným dílem druhou polovinu.
Nová trať má cestu mezi Lyonem a Turínem zkrátit ze čtyř hodin na dvě. Spojení mezi Paříží a Milánem by se zkrátilo ze sedmi na čtyři. Příznivci stavby tvrdí, že se výrazně sníží počet kamionů a aut, které jezdí mezi oběma zeměmi.
Mafie a padající mosty v Itálii
Kritici naopak hovoří o škodách na unikátní přírodě při stavbě a také o neúměrně vysokých nákladech. Tyto peníze by se mohly vynaložit lépe na modernizaci současné infrastruktury, která je zejména v Itálii v katastrofálním stavu. Největší tragédií byl pád dálničního mostu v Janově loni v srpnu, kdy zemřelo 43 lidí.
Most v Janově Polcevara Viadukt v roce 2010. V srpnu 2018 se zřítil. Davide Papalini / CC BY-SA 3.0
Od roku 2004 spadlo v Itálii už 12 mostů. Za špatný stav dopravní infrastruktury může údajně mafie a její firmy, které často získávají státní zakázky. „Firmy napojené na italskou mafii obecně používají ošizené materiály a také špatně provádějí stavební práce. Jejich cílem je rychlý zisk,“ tvrdí John Dickie z University College London, autor řady knih o italské mafii.
Italská vláda uvedla, že by byl provoz tunelu z dlouhodobého hlediska ztrátový. Francouzsko-italská společnost Tunnel Euralpin Lyon Turin (Telt), jež se podílí na železničním projektu, zdůraznila, že bude pokračovat v přípravných pracích na francouzské straně tunelu, aby zabránila ztrátě finančních prostředků z EU.
Debata o projektu začala již před 30 lety. Jako termín dokončení se uvádí rok 2030. Většina ze 112 obcí, které leží na trase stavby, s ní nesouhlasí.
Související články: