Ze střední školy ho vyhodili, bez znalosti jazyka vyrazil do New Yorku studovat vizuální efekty, pracoval pro Marvel a založil firmu Smashbuster, se kterou se aktuálně věnuje vlastnímu projektu Live Penalty. Cesta českého podnikatele Pavla Kacerleho nebyla jednoduchá, ale jak sám říká: „Došel jsem k tomu, že mám rád, když dokážu s lidmi kolem něco stavět. To je pro mě největší motivace, proč každý den ráno vstát a jít do práce.“
Projektu Live Penalty předcházela myšlenka propojení opravdových sportovců s virtuální realitou. Do digitálního světa, který v posledních deseti letech prožívá ohromný boom, se přesunulo mnoho odvětví a oblastí. Pandemie tento posun ještě značně urychlila.
Celý sportovní svět je náročné do digitálního světa přenést. A je tím tak trochu paralyzovaný. Samotný sport samozřejmě už má svou elektronickou podobu (např. e-sport), ale samotní atleti jsou do virtuálního světa zapojeni relativně málo, protože jejich primárním cílem je práce na své fyzické zdatnosti.
„My si myslíme, že nemají dostatek nástrojů pro to, aby byli s tím digitálním světem spojeni. A právě Live penalty má být nástroj, jak se s ním spojit. V naší první hře, která se zaměřuje na fotbalovou penaltu, jde o to, že si z vlastního telefonu mohu hráči živě kopnout penaltu proti opravdovému brankáři. Přestože je to digitální hra, hraje se proti opravdovému sportovci, nikoliv proti robotovi,“ popisuje Kacerle.
Fanoušek tak klidně ze svého gauče pomocí mobilního telefonu nasimuluje penaltu, která se přenese do speciálního stroje. Ten pak vykopne třeba na nejlepšího brankáře planety, který je reálně přítomný na stadionu, kde se živé natáčení koná.
Může se zdát, že společnost, která se zabývá převážně vývojem počítačových her, nemohla doba plná omezení zastavit. Tak jednoduché to ovšem není. „Aktuální situace nás určitě ovlivnila. Celý sportovní svět zamrzl a naše původní myšlenka ukázat se na stadionu fanouškům a spojit je s jejich hrdiny selhala. V podstatě jsme na rok ztratili možnost se na stadiony dostat.“
Pro firmu to byla velká změna, musela se na změnu adaptovat: „Pustili jsme se do vývoje takové verze hry, kdy fanoušci mohou hrát takzvaně 24/7 proti brankářově přednastavenému výkonu a ten nemusí být živě na pódiu, tedy nemusí být v daný čas v živém přenosu.“
V plánu je se k původní myšlence opět vrátit. Kacerle věří, že živé spojení s někým, kdo může být klidně na druhé straně planety, je kouzelné: „Je to něco jiného, než na co jsme zvyklí. Teď máme všechno dostupné, kdykoliv chceme. Ve chvíli, kdy je nějaká strana k dispozici jen v omezený čas, v nějakém okně, které je limitované, tak k tomu přistupujeme jinak.“ Firma se chce určitě k živému vysílání vrátit a už teď se snaží dojednat přístup na stadiony.
Zpočátku v tom byl hokej
Původně měl být celý projekt postaven na ledním hokeji. Brzy si ale uvědomili, že hokejový svět není tak obrovský jako ten fotbalový, a rozhodli se, že budou nejdříve investovat do fotbalu. „Jsem z generace, která vyrůstala v éře Nagana, rozhodně jsem se cítil spíše jako fanoušek hokeje. Měli jsme připravenou práci na prvních prototypech hokejového zařízení, které fungovalo stejně jako to aktuální,“ doplňuje Kacerle. Vizí je postupem času použít stejný princip i na další sporty.
Vzhledem ke skutečnosti, že mladší generace sportovců už chápe, jak důležitý může přesun do online světa pro jejich kariéru i rozvoj být, jsou reakce od sportovců velmi pozitivní. Vědí, že dnes nejde jen o dovednosti, ale i o to, jaký jste charakter a jak se prezentujete - to vše staví hodnotu osobnosti. „Báli jsme se, že aktivace atletů bude to nejsložitější, ale nakonec se jedná o to nejsnadnější. Nikdo nám pozvánku na stage zatím neodmítl,“ vysvětluje zakladatel Live Penalty.
Sportovci se někdy ozývají i sami. Aktuálně ale musí Kacerle hráče, kteří za sebou ještě nemají velkou masu fanoušků, odmítat. Připravit celý živý prostor je velmi náročné. Omezené jsou kapacity lidské i finanční. Live Penalty proto hledá jiné způsoby, jak s těmito méně známými sportovci spolupracovat, a plánuje události, kde bude víc brankářů ve skupinách. Tam se budou moct zapojit i menší jména, kterým projekt pomůže ke zviditelnění.
Ze sklepa do Hollywoodu
K vlastní firmě a celému projektu vedla pro Kacerleho dlouhá, ale převážně úspěšná cesta. Byl vyhozen ze střední školy a nepochopení ze strany rodičů těžce nesl. Po vzoru své sestry vyrazil do New Yorku studovat to, co ho jako malého nadchlo – vizuální efekty ve filmu.
„Člověk vyrůstá na VHS kazetách, kde má Jurský park a Hvězdné války. Tam najednou vidí ty možnosti toho, co počítač nabízí, takže inspirace rozhodně byla. Plus mi ovlivnil život první Iron Man. Když jsem ho viděl v kině v Plzni, tak jsem nevěřil, co počítače v té době dokážou. To mě zlomilo.“
Po návratu do Evropy začal vymýšlet reklamy pro významné firmy, ale rychle si uvědomil, že chce dělat pro Hollywood. Půl roku strávil ve sklepě rodičů přípravou vlastního portfolia, které rozeslal po světě. Ke Kacerleho úžasu se ozvali z Disney z Londýna a nabídli mu práci. Následoval Mnichov s tvorbou Iron Mana, opět Londýn s přípravou Thora či Lucasfilm v Singapuru. Obrovský úspěch pak zaznamenal v Kalifornii, kde pracoval pro Marvel. Tam už se ale začala rozvíjet myšlenka, že chce tvořit něco vlastního.
Český projekt se posouvá za hranice
Kacerle tvrdí, že rozhodně sází všechno na jednu kartu, ale neznamená to, že by neměl v hlavě další projekty. „Já jsem vlastně ve svých 30 letech sám o sobě zjistil, že rád stavím věci a buduju projekty. To mě naplňuje. Takže ve chvíli, kdy tohle dokončíme, vrhneme se na další rozvoj. Aktuálně hledáme i využití pro stejný typ technologií, ale v úplně jiném prostředí.“
„Na práci miluji tvořivost a růst. Nezvládám lidsky, když věci stojí a nevyvíjí se dál. Důvod, proč mě baví výzvy tohoto šíleného typu jako střílet penalty a podobné věci, je právě ten, že mám rád, když dokážu něco s lidmi kolem stavět,“ dodává.
Minulý rok firma zvládla i během pandemie dvě testovací sezóny. Na stage přivezli dva brankáře, od kterých se snažili mít odstup, a spustili živý přenos. Podařilo se jim aktivovat přes 20 tisíc hráčů, většinu z Česka a Slovenska. To považují za velký úspěch. Na konci května se celá aplikace s živým vysíláním opět rozjede. „Teď o nás nebylo dost dlouho slyšet. Žádné eventy se nekonaly. Hlavním cílem je pro nás v druhé polovině roku rozjet Německo, kde máme nejsilnější kontakty a jsme v jednání s několika týmy z Bundesligy. Doufejme, že si budeme moct zahrát i z německých stadionů,“ nastínil svou vizi Kacerle.