Menu Zavřít

Objem veřejných stavebních zakázek byl loni nejvyšší od roku 2009. Nejúspěšnější byl Metrostav

17. 1. 2019
Autor: čtk

Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, loni v Česku meziročně vzrostl o 43,7 procenta na 191,8 miliardy korun. To je nejvíce od roku 2009. Počet zakázek se zvýšil zhruba o čtvrtinu na 5492. Největším zadavatelem bylo Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), největší objem zakázek získal Metrostav. Hodnota nově vypsaných zakázek vzrostla více než o třetinu. Vyplývá to z údajů společnosti IS.

Hodnota zadaných zakázek na pozemní stavby meziročně vzrostla o 52 procent na 58,3 miliardy korun. Na inženýrské stavby, tvořené hlavně dopravní infrastrukturou, se hodnota zakázek zvýšila o 40 procent na 133,5 miliardy korun. Necelá polovina zadaných zakázek byla spolufinancovaná z evropských dotací. Průměrná velikost zakázky byla 39,6 milionu korun, meziročně o téměř pětinu více.

Miliardu korun loni překročilo 19 zakázek, v prosinci přibyla jedna. Největší byla modernizace trati Sudoměřice - Votice za 5,3 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ji zadala firmě OHL ŽS. Druhou největší zakázkou byla optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař - Praha hlavní nádraží za 4,22 miliardy korun. SŽDC ji zadala sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ. Třetí byla stavba úseku dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem za 3,91 miliardy korun. Zakázku zadalo ŘSD sdružení firem Eurovia, Metrostav a Swietelsky stavební.

Předloni veřejná správa zadala 14 miliardových zakázek za 21,5 miliardy korun. Loňských 19 zakázek mělo hodnotu 40,4 miliardy korun.

Největší objem zadaných zakázek loni patřil Metrostavu, který získal zakázky za 5,5 miliardy korun. U dalších tendrů za 19,6 miliardy korun bude mít podíl díky účasti ve sdružení s jinými firmami.


Jen jedno povolení. Změna zákona podle šéfa ŘSD zjednoduší přípravu silničních staveb

 Stavba dálnice D3 finišuje


„Hodnota zadaných zakázek roste i v důsledku růstu nabídkových cen. Ceny v soutěžích loni dosáhly v průměru 98,1 procenta úrovně cen předpokládaných. U zakázek na pozemní stavby je již převýšily v průměru o 2,5 procenta, u zakázek na inženýrské stavby byly o 4,5 procenta nižší,“ uvedl analytik stavebního trhu společnosti IS Ivan Vrhel. Za rok 2017 byla cena zadaných zakázek proti rozpočtu projektantů nižší o 18 procent.

Největším zadavatelem bylo loni ŘSD, které zadalo 519 zakázek za 33,7 miliardy korun.

V regionálním srovnání připadal největší podíl zadaných zakázek na Jihomoravský kraj (13,3 procenta) před Středočeským krajem (12,6 procenta) a Prahou (11,1 procenta). Nejméně připadalo na Karlovarský kraj (dvě procenta), který má ze všech krajů v Česku nejmenší počet obyvatel. V Ústeckém kraji hodnota meziročně vzrostla o 152 procent, v Karlovarském kraji se o 15 procent snížila.

Hodnota nově vypsaných zakázek loni meziročně vzrostla o 34,8 procenta na 162,2 miliardy korun. Objem zakázek v pozemním stavitelství meziročně vzrostl o 46 procent, v inženýrském stavitelství o 31 procent.

Veřejné zakázky měly předloni na celkových tržbách stavebních firem podle Českého statistického úřadu podíl 32,6 procenta, což bylo nejméně od roku 1996. Naopak nejvíce to bylo v roce 2002 (55,1 procenta).

Podle ČSÚ loni do konce listopadu stavebnictví meziročně vzrostlo v souhrnu o 8,9 procenta. Pozemní stavitelství stouplo o 9,1 procenta, inženýrské o 8,3 procenta. Předloni stavebnictví celkově vzrostlo o 3,3 procenta.

Hodnota zadaných veřejných zakázek od roku 2009 (v miliardách korun)
Rok Hodnota Meziroční změna (v procentech)
2009 194,01 -
2010 122,17 -37,0
2011 118,61 -2,9
2012 111,75 -5,8
2013 111,06 -0,6
2014 142,43 28,2
2015 132,12 -7,2
2016 90,79 -31,3
2017 133,52 47,1
2018 191,82 43,7

Zdroj: IS

MM25_AI

Dále čtěte:

Stavba dálnic a rychlotratí má zrychlit. Politici chystají sporná pravidla

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?

 Opravy dálnice D1

  • Našli jste v článku chybu?