Menu Zavřít

Odhady spotřeby ropy v roce 2040: Svět bude potřebovat více. Nebo taky ne

2. 6. 2017
Autor: čtk

Ropné společnosti odhadují, že spotřeba ropy i v následujících letech poroste. Také International Energy Agency ve svém konzervativním odhadu předpověděla, že v roce 2040 to bude o deset procent více. Nikdo však nedokáže přesně odhadnout, jak se spotřebou ropy zamíchají nové technologie a nástup elektromobility. Odklon od fosilních paliv by mohl také znamenat to, že denně budou vytěženy miliony barelů černého zlata, které nikdo nechce.

Scénáře spotřeby ropy do roku 2040 jsou rozdílné. Některé velké ropné společnosti, například Exxon Mobile, nebo státy OPEC, zejména Saudská Arábie, počítají s tím, že spotřeba bude stoupat.

Zejména spoléhají na to, že bude růst počet lidí, kteří se počítají do střední třídy. V Číně, v Indii, případně v Africe. A pokud poroste poptávka po autech a energiích, určitě se na růstu spotřeby budou podílet i ropné produkty.

Může to být ale také naopak. International Energy Agency (IEA) zveřejnila několik projekcí. Ta konzervativní počítá s tím, že spotřeba černého zlata bude i přes varování ekologů růst. Poptávka by se tak do roku 2040 mohla zvýšit o deset procent na 103,5 milionů barelů ropy denně. Exxon Mobile a BP počítají dokonce s 110 miliony barelů, uvedla agentura Bloomberg.

Dlouhodobé projekce ale většinou nezohledňují nástup nových technologií nebo politická rozhodnutí, jež ovlivňují ekonomiku. Ale i drobnější změny. Například efektivitu spalovacích motorů u automobilů a jejich nižší spotřebu. Nástup elektromobilů, o kterém se zatím více píše, je ale podle mnohých analytiků jen otázkou času, kdy změní dosavadní poměry.


Kauza nafty z Bavorska. Čtěte více:

===== Blbeček. Babiš poškodil pozici Česka ve sporu o naftu z Kraillingu

 Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš


„Nemůžeme ani začít chápat transformaci mobility, která přichází. Už to není otázka, kdy přijde, ale jaké bude načasování,“ je přesvědčen Jules Kortenhorst, šéf Rocky Mountain Institute z Colorada, který dříve pracoval i pro ropnou společnost Royal Dutch/Shell.

Doprava spotřebovává 60 procent ropy. Právě v ní se odehrávají největší technologické změny. K tomu se přidává politika jednotlivých vlád. Například boj s klimatickými změnami a odklon od fosilních paliv. To se týká i dvou ekonomik, které mají spotřebu ropy táhnout, Číny a Indie.

Čína v dubnu zveřejnila plán, ve kterém počítá do roku 2025 s tím, že pětina nově prodaných aut bude na alternativní pohon. A Indie počítá s radikálnějším řešením. Do roku 2032 mají být v druhé nejlidnatější zemi světa všechna auta na elektrický pohon, uvedla agentura Reuters.

Po aféře dieselgate se navíc všude zpřísňují emisní normy, což vyvolává tlak i na automobilky, aby nabízely více aut s elektromotory. Rovněž analýza dat může vést k efektivnějšímu řízení automobilové nákladní dopravy a s tím spojeném snížení spotřeby pohonných hmot. Cena ropy se přitom podle IEA do roku 2020 zvýší na 80 dolarů za barel a 100 dolarů okolo roku 2030.

Vývoj ceny ropy od roku 1946:


source: tradingeconomics.com

Jen zvýšení účinnosti motorů může podle pařížské agentury snížit spotřebu ropy o 11,6 milionu barelů denně, což odpovídá množství ropy, které se vejde do šesti supertankerů. Pak by se ropný vrchol dostavil už okolo roku 2020.

Auta jen pro boháče

Kromě nástupu elektromobilů může s poptávkou po ropě zamíchat i trend sdílení aut, uvedl think tank RethinkX. „V budoucnosti budou auta vlastnit jen firmy, nadšenci a megaboháči,“ uvedl server inverse.com s odkazem na průzkum firmy.

Změna má přijít do deseti let po nástupu autonomních vozidel. Roční používání služby Uber nebo Lyft by pak mělo stát okolo 3 400 dolarů (80 tisíc korun), vlastnictví auta 9 000 dolarů (212 tisíc korun).

Automobilový průmysl se může do deseti let změnit více, než za celé 20. století, řekl Gilles Normand, který šéfuje v Renaultu vývoji elektrických aut. Pokud by elektromobily byly úspěšné na trhu jako iPhone, mohly by do roku 2035 tvořit flotilu 450 milionů vozů. Přitom nyní jsou globálně na 1,2 milionu, uvedl Spencer Dale, hlavní ekonom BP. Taková expanze by snížila poptávku po ropě o dalších 5 milionů barelů ropy denně.

Bude ropa k ničemu?

Ani odmítnutí Pařížské klimatické dohody Donaldem Trumpem přechod globální ekonomiky k nízkouhlíkovému hospodářství nezastaví. Pak se může stát, že vytěžené miliony barelů ropy mohou být k ničemu, v nadsázce uvedla agentura Bloomberg.

Ropná mezera mezi odhadem ropných producentů pro rok 2040 a „nejzelenějším“ scénářem by mohla dosáhnout až 36 milionů barelů ropy za den, což je více, než nyní produkují země OPEC, kdy se produkce v dubnu pohybovala okolo 32 milionů barelů ropy denně.

Dále čtěte:

FIN25

===== Další cíl arabských šejků: po ropě chtějí těžit vodu ve vesmíru

===== Trump povolil těžařům vrtat v pobřežních vodách

Rusové bez ohledu na sankce dobývají arktickou ropu


  • Našli jste v článku chybu?