Menu Zavřít

Zpozdil se váš let? Víme, jak získat nejvyšší možné odškodnění

11. 7. 2018
Autor: Foto CC BY-SA 2.0: Michael Coghlan; Flickr

Se zpožděnými lety se nejčastěji setkáváme během letních prázdnin, kdy se počet letů rozšiřuje kvůli dovoleným. Odškodnění za zpožděný let má svá pravidla. Pokud jsou splněna, za zpoždění letu uvnitř Evropské unie můžete získat až 400 eur, u letů za hranice EU až 600 eur. Přečtěte si, jak získat co nejvyšší finanční kompenzaci.

I odškodné za zpožděný let se v současnosti stalo byznysem. Na cestující, kteří zpoždění zažili, je vyvíjen poměrně silný marketingový tlak ze strany různých komerčních firem, které za provizi nabízejí vyřízení kompenzace u aerolinek.

Uplatňovat nárok na odškodnění se ale vyplatí nejprve přímo u leteckého dopravce, přičemž podání žádosti není složité. Formulář k podání reklamace letu si můžete stáhnout zde.

Až v případě problémů s aerolinkou se vyplatí obrátit na komerční agenturu. Zde ale musíte počítat s tím, že agentura si z případně vyplacené kompenzace strhne provizi.


NAŠE RADY:

Co dělat, když jste zmeškali navazující let

Jak získat odškodné za ztracené či poškozené zavazadlo

Cestující na letišti Václava Havla v Praze


Odškodnění přes komerční firmy

Společnost, která bude za klienta řešit odškodnění za zpožděný let, si od cestujícího vyžádá veškeré podklady a poté jeho jménem vznese nárok na vyplacení náhrady.

Výhodou je, že klient obvykle v úvodní fázi nic neplatí, agentura si strhne provizi až z vyplacené kompenzace. Pokud žádost skončí nezdarem, klient také neplatí nic.

Výše provize pro agenturu se obvykle pohybuje v rozmezí 25 až 30 procent. U nejvyššího odškodnění za více než tříhodinové zpoždění na letu z Evropské unie do země mimo EU může činit v přepočtu až 4350 korun.

Co si zapamatovat
Z důvodu odečtení provize je výhodnější požádat o kompenzaci za zpožděný let nejprve na vlastní pěst a agenturu do případu zapojit až po zamítnutí nebo u složitějších případů, kdy je řešení soudní cestou nevyhnutelné.

Nenechte se odbýt

Než o odškodnění požádáte, je třeba vědět, že kompenzace je stanovena paušálně v závislosti na délce a trase letu. Vyplácí se pouze při tříhodinovém a delším zpoždění na příletu. Aby mohlo dojít k vyplacení náhrady, musí dojít k pochybení na straně letecké společnosti.


Budete žádat o odškodné za zpožděný let?

Přečtěte si postup krok za krokem

Ilustrační foto


Zkušenosti s vymáháním odškodnění má i redaktor serveru Skrblík.cz Petr Novák. Na jeho letu z Los Angeles do Paříže vzniklo vinou aerolinky více než tříhodinové zpoždění na příletu a spolu s ním nárok na kompenzaci 600 eur.

Novák požádal o odškodnění přes web aerolinky spolu s kolegou, který letěl stejným letadlem, avšak na jinou rezervaci. Zatímco kolegovi byla kompenzace obratem vyplacena, redaktor se dočkal zamítavého stanoviska s vysvětlením, že zpoždění nevzniklo vinou letecké společnosti.

„Po zamítnutí se vyplácí nárokovat kompenzaci ještě jednou, neboť mohlo dojít k individuálnímu pochybení jako v mém případě. Aerolinky moji žádost znovu prozkoumaly a poté vyplatily odškodnění i mně,“ radí Novák.

Výše kompenzací za zpožděné lety v rámci EU
VzdálenostOdškodnění v eurech
Do 1500 km250
Nad 1500 km400
Výše kompenzací za zpožděné lety mimo EU
VzdálenostOdškodnění v eurech
Do 1500 km250
1500-3000 km400
Nad 3000 km 600

Poznámka: Výše kompenzace platná při splnění podmínek Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Pramen: Skrblík.cz

MM25_AI

Čtěte také:

Zrušili vám let kvůli stávce? Nárok na kompenzaci nemáte, část peněz ale můžete získat zpět

 Letiště cestující

Novinka: cestovní pas získáte už do 24 hodin

Pojistné desatero před cestou do zahraničí

TIP: Na co dát pozor při výběru cestovky


  • Našli jste v článku chybu?