Ceny dieselových aut, jež splňují emisní normu Euro 5, v německých autobazarech prudce padají. Je to reakce na rozhodnutí Spolkového správního soudu v Lipsku, který dal na konci února zelenou městům zakazovat vjezd starším dieselovým autům v rámci ochrany ovzduší.
Rozhodnutí německého správního soudu v Lipsku způsobilo dramatický pád cen ojetých automobilů s dieselovým motorem.
Potvrdilo to německé sdružení prodejců automobilů ZDK, které si udělalo průzkum mezi 1800 obchodníky. Ceny automobilů s dieselovým motorem splňující emisní normu Euro 5, jež byla v září 2014 nahrazena normou Euro 6, poklesly v některých případech až o 50 procent.
VW nabídne zpětný odkup dieselů. Zájemci si ale musí koupit jiný vůz
Třetina obchodníků uvedla, že pokles ceny oproti běžným hodnotám opotřebovaných vozů činí 30 až 50 procent. Další třetina prodejců hovoří o poklesu ceny v rozmezí 10 až 30 procent.
Průzkum byl proveden v polovině března, proto již zahrnuje reakci zákazníků na možné zákazy aut se vznětovým motorem. Auta splňující normu Euro 5 by mohla být nejdříve postižena od září 2019, přitom ještě před více než třemi lety byla prodávána jako nová, napsal deník Die Welt.
Přísnější emisní normy mají dopady i na benzínové motory:
Emisní normy mají další oběť. BMW přestane prodávat řadu 7 s benzinovým motorem
Prodejci aut mají problémy s dostupností vozů s naftovým motorem splňující normu Euro 6, 37 procent z nich prohlásilo, že taková auta nemají nyní k dispozici. Přitom ani taková auta nemusí mít v následujících letech v Německu vyhráno. Hrozí totiž, že majitelé starších vozů budou soudně vymáhat zákaz vjezdu aut splňujících normu Euro 6, protože i ty produkují v běžném provozu emise oxidů dusíku.
Dokud se nevyjasní, jaká naftová auta budou moci do měst skutečně jezdit, situace na trhu s ojetinami se může ještě zhoršit, míní viceprezident ZDK Thomas Peckruhn.
43 procent obchodníků požaduje, aby výrobci automobilů dodali součástky, jež umožní i starším vozům splňovat normu Euro 6. Výrobci požadavek dosud odmítali s tím, že vývoj takového řešení si vyžádá pár let a zařízení bude stát několik tisíc eur. „Výrobci i importéři jsou morálně povinni se na těchto dodatečných nákladech podílet,“ tvrdí Peckruhm. Obává se, že mnoho prodejců bude mít v důsledku pádu cen starších naftových vozů existenční potíže.
Někteří výrobci poskytují pojištění rizika poklesu ceny automobilu kvůli zákazu vjezdu do města, ale pouze za splnění přísných podmínek, jako je bydliště nebo adresa zaměstnavatele v zakázané zóně.
Dále čtěte: