Menu Zavřít

Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory

23. 8. 2017
Autor: archiv Mladá fronta

Syntetický benzín měl už za války zachránit Hitlerovské Německo. Tehdy se se vyráběl z uhlí. Nyní se objevil návrh, aby se masově vyráběl z vodíku obohaceného oxidem uhličitým. Emise z tohoto umělého paliva mají drasticky klesnout.

Syntetický benzín je palivem budoucnosti. Technologie je známá, takový benzín neobsahuje tolik škodlivin, jak klasický vyráběný z ropy. Ke startu produkce ve velkém stačí získat podporu vlády a automobilového a chemického průmyslu. To je v kostce představa německého chemika Roberta Schlögla, ředitele Institutu Maxe Plancka pro chemickou energetickou konverzi. S výrobou hodlá začít do konce roku.

Jeho iniciativa má zabránit zákazu spalovacích motorů na německých silnicích, jak se o něm v největší evropské ekonomice několik měsíců hovoří, i když zatím napadl konkrétní termín.

Domov spalovacích motorů

Schlögl zastupuje také energetickou politiku na německé akademii technických věd (Acatech), a proto mají jeho slova v sousední zemi, která stojí za vynálezy spalovacích motorů v osobách Rudolfa Diesela (vznětový motor) a Nicolause Otta (čtyřdobý spalovací motor), váhu.


Dojednané změny u dieselů podle německého ministerstva lepší vzduch nezajistí

 Dohodnuté změny vznětových motorů podle ministerstva životního prostředí lepší ovzduší nezajistí


Také proto chce německý akademik spalovací motory pro Německo zachránit. Místo ropy by se pro jejich pohon využívalo umělé palivo, jež by se průmyslově vyrábělo z vodíku obohaceného oxidem uhličitým.

„Než všechno vyhodíme, měli bychom ještě jednou zvážit, jaký je vlastně náš cíl,“ citoval jeho slova německý Frankfurter Allgemeine Zeitung. Pokud je cílem snížit emise aut a využívat obnovitelné energie, umělé palivo je logickou volbou.

Není ani proti využívání elektromobilů. Ideálně by ale měly být v kombinaci s úsporným spalovacím motorem. Přitom ani masové používání elektromobilů není samospasitelné, e-auta by měla ujet alespoň 80 tisíc kilometrů, aby byl provoz šetrnější k životnímu prostřední než spalovací motor. Při provozu elektromobilů se také uvolňují prachové částice a musí se započíst složitá recyklace baterií.


Profesor Kelly o rizicích elektromobilů:

Britský expert: I elektromobily jsou špinavé. Stopka pro spalovací motory nestačí

 Elektromobil Mini


Navíc, co by se stalo s miliardou dosud vyrobených aut, klade odpůrcům spalovacích motorů další námitku Schlögl. Syntetické palivo podle něj navíc může řešit problém využití CO2 pro mobilitu bez nutnosti zavádět nové technologie.

Že se zatím synteticky vyráběné palivo neprosadilo, je způsobeno mocnými zájmy ropného průmyslu, který by si tím řezal větev pod sebou. Renomovaný profesor chemie spoléhá také na finanční podporu vlády.

„Metoda je známá, patenty jsou registrovány. Stačí začít s výstavbou továrny,“ dodal s tím, že by měla stát ve Frankfurtu nad Mohanem a se stavbou by se mělo začít během tohoto podzimu.

O jeho „palivo budoucnosti“ projevila zájem i některá města z oblasti Porúří i z Mnichova. „Národní pokrytí můžeme mít do dvou až tří let,“ zdůraznil Schlögl s tím, že také cenově by mělo být palivo konkurenceschopné.

Audi i IG Farben

Před několika lety s umělým benzínem i naftou experimentovala automobilka Audi. V roce 2015 firma oznámila, že k výrobě stačí voda a oxid uhličitý zachycený ze vzduchu.

Projekt e-diesel automobilky Audi

Projekt e-diesel automobilky Audi

FIN25

Už v roce 1913 získal německý chemik Friedrich Bergius patent, který zkapalňoval uhlí na benzín. V roce 1926 jej začala vyrábět chemička IG Farben, ale ve srovnání s ropou byl drahý. Německo jej začalo masově využívat ve druhé polovině války, když přišlo o přístup k ropě na Ukrajině a Rumunsku.

Dále čtěte:

Hliník místo lithia. Edison internetu chystá černou labuť v energetice

Zákaz jako příležitost. Tažení proti dieselům dává šanci dravým inovacím


  • Našli jste v článku chybu?