Vulkány z Islandu mají pomoci snižovat emise z aut v Británii. Zní to trochu bizarně, ale první dodávka metanolu pocházejícího z oxidu uhličitého z islandské továrny má dorazit do Velké Británie, kde se bude používat jako přísada do pohonných hmot.
Geotermální minerální lázně Modrá laguna, které vyhledávají turisté na Islandu, jsou napájeny vodou z geotermální elektrárny Svartsengi.
Ta využívá vařící vodu a páru vyvěrající z podzemí díky vulkanické aktivitě ostrova. Jako odpadní produkt vzniká oxid uhličitý, který se potrubím odvádí do továrny Carbon Recycling International (CRI). Ta z něj vyrábí „obnovitelný“ metanol, jenž se může přidávat do pohonných hmot.
Daleká cesta zeleného metanolu
Nyní by zelený metanol měl podstoupit další cestu do Velké Británie. První dodávka má obsahovat dva plastové kontejnery o objemu 23 tisíc litrů. V Británii bude alkohol smíchán s benzínem. Maximálně ve výši tří procent metanolu na litr benzínu. Dodávka má stačit na přimíchávání do benzínu pro devět aut na jeden rok, řekl Benedikt Stefánsson z CRI.
I když se to zdá jen jako kapka v moři při snahách o snižování emisí, metanol vzniklý činností sopky sníží uhlíkovou stopu benzínu. „Trh s pohonnými hmotami je v Evropě obrovský. Každá společnost, která získá tři procenta na trhu, by měla značné příjmy,“ tvrdí James Turner, expert na motory na univerzitě v Bathu.
Každá i malá změna při snižování produkce oxidu uhličitého může vést k úspěchu snížit dopady změn klimatu. Evropské společnosti dodávající pohonné hmoty podle Turnera potřebují ukázat, že se i ony podílejí na zvyšování podílu obnovitelných zdrojů ve svém sektoru a snižují uhlíkovou stopu v silniční dopravě. „Obnovitelný metanol (vyrobený na Islandu) je docela cennou komoditou pro rafinérii,“ dodal profesor Turner z katedry strojírenství.
Etanol z emisí u ocelárny:
Co s emisemi CO2? ArcelorMittal z nich bude vyrábět palivo pro auta
Vodní pára, kterou využívá elektrárna Svartsengi, musí být zbavena oxidu uhličitého a síranů. Plynnou směs pak zpracovává CRI. Přidáním vodíku k oxidu uhličitému vznikne metanol. Vyrobí asi 4 tisíce tun za rok. Metanol se již léta využívá k pohonu aut v Americe.
Biopaliva se vyrábí zejména z biomasy, například řepky, což je v posledních letech kritizováno zejména kvůli tomu, že se pole nevyužívají k pěstování jiných plodin využívaných v potravinářství. Metanol z Islandu pochází z plně obnovitelných zdrojů, proto se čeká, že o něj bude velký zájem, protože se nejedná o biopalivo, odhadl Turner. Neexistuje z technologického hlediska ani důvod pro to, aby byl poměr metanolu k benzínu omezován na tři procenta.
V Číně je poměr stanoven na 15 procent. Existují i přestavby automobilů, které jezdí na 85 procent etanolu a 15 procent benzínu. Na Islandu jezdí několik aut jen na metanol. Palivo se nazývá Vulcanol a vyrábí jej CRI. Emise CO2 jsou nižší o 90 procent oproti běžnému benzínu.
Globální použití
Stefánsson tvrdí, že není problém výrobu metanolu z CO2 rozšířit globálně. Technologie může využívat oxid uhličitý, který vzniká u oceláren, cementáren, chemiček. Ví, že jinde nemají geotermální energii sopečného původu, proto se na výrobu metanolu může použít jiný obnovitelný druh energie, solární nebo větrná elektrárna.
Nelíbí se mu, že nyní ropný průmysl nemusí platit za znečištění způsobené spalováním fosilních paliv. Pokud by tomu tak bylo, byla by zelená paliva více konkurenceschopná. Zatím je rád, že došlo alespoň k dohodě s Velkou Británii, kam mohou exportovat zelený metanol.
Dále čtěte: