Tabákový koncern Philip Morris odstartoval v Rakousku neobvyklý a také kontroverzí reklamní experiment. Scannery odhalí věk a pohlaví zákazníků trafik a nabídnou jim vytipovanou značku cigaret.
Na probíhající reklamní kampaň upozornil server Futurzone. Zákazníky dvou vídeňských trafik po vstupu do prodejny zmonitoruje kamera vybavená technologií na rozpoznávání obličeje. Podle toho, zda se jedná o ženu či muže a zda je starší či mladší třiceti let, jim pak přidružený displej nabídne určitou značku cigaret.
Podle mluvčí Philip Morris Austria Claudie Oekingové chce společnost také získat data o frekvenci zákazníků v prodejnách. Prozatím se jedná o test, který by měl probíhat čtyři týdny.
Podobné akce obvykle vyvolávají pozornost ochránců osobních údajů. Stejným způsobem se pokusil zaujmout zákazníky německý řetězec Real nebo farmaceutický koncern Bayer, který prakticky stejnou technologii testoval ve dvou lékárnách v Linci. Po hrozbách žalobami a stížnostech zákazníků však od toho během pár dní upustili.
„Od nás ani od poskytovatele služby nedohází k identifikaci nebo rozpoznání osoby. Žádná osobní data se neukládají a nepropojují se ani s jinými daty,“ ujišťuje však Oekingová, že veškerá sesbíraná data jsou přísně anonymizovaná.
Podle některých právníků je však problematické, že zákazníci nejsou na probíhající akci nijak upozorněni. Podle Georga Markuse Kainze ze sdružení quintessenz je dokonce potřeba vyžádat si aktivní svolení zákazníka.
Podle expertů bude podobných marketingových kampaní spíše přibývat. Pro kamenné prodejny jde o jednu z možností, jak udržet krok s rostoucím internetovým prodejem.
Čtěte také: