Piloti ze zkrachovalé firmy Air Berlin, kterou převzala německá Lufthansa, mají nabídku létat v dceřiné firmě Lufthansy Eurowings. Podle odborů jim ale hrozí zhoršení platových podmínek až o 40 procent.
Piloty ze zkrachovalé firmy Air Berlin čekají nejisté vyhlídky a budou muset počítat s tím, že si platově pohorší. Firma má totiž přejít pod Eurowings, což je nízkonákladová odnož největší německé aerolinky Lufthansa. A její platy jsou o hodně nižší než byly v Air Berlin.
U Eurowings se budou muset piloti vyrovnat s poklesem platu až o 40 procent, uvedl německý Welt o odkazem na studii odborové organizace pilotů Cockpit, která v září 2017 srovnávala platy německých aerolinek.
Návrh důvěrné kolektivní smlouvy Eurowings přináší pak podle pilotů mnohem nižší ohodnocení. Jeden z oslovených pilotů dokonce varoval před tím, že se „jedná o bezpečnostní riziko pro piloty i pasažéry“.
Šéfovi Ryanair se nelíbí protežování Lufthansy na německém trhu:
„Banánová republika Německo“. Ryanairu vadí protekce Lufthansy
U Air Berlin létalo 1500 pilotů. K Eurowings zatím přešlo okolo desítky pilotů, kteří měli existenční problémy a potřebovali nutně peníze. Dalších asi padesát pilotů odešlo ke konkurenci.
Spory ohledně výše platů se řeší u Lufthansy léta. Aerolinka argumentuje tím, že je těžké konkurovat nízkonákladovým společnostem. Vysoké paušální mzdy pilotů Lufthansy byly jedním z důvodů, proč manažeři největší německé společnosti vybudovali levnější variantu Eurowings.
Srovnání ročních platů pilotů (v eurech, včetně bonusů) | ||
---|---|---|
Air Berlin | Eurowings | |
Po 1 roce | 115 016 | 93 526 |
Po 2 letech | 120 325 | 100 475 |
Po 10 letech | 137 766 | 123 115 |
Po 31 letech (Air Berlin) a 22 letech (Eurowings) | 192 205 | 157 918 |
Zdroj: Cockpit/Die Welt
Odborové sdružení pilotů Cockpit ve své studii porovnalo platy Air Berlin, Eurowings, Condor a Easyjet, aby mělo podklady pro diskuzi s Lufthansou a případně dalšími společnostmi, které mají o piloty zájem. U Eurowings platy vycházejí nejhůře. Nováček tu bere 53 730 eur ročně jako základní plat, což odpovídá asi 115 tisícům korun měsíčně. Piloti nalétají mnohem více hodin, než je předepsaných 70 měsíčně, často i více než 160 hodin, stěžují si odboráři.
Nabídka platů od Lufthansy je podle mluvčího Cockpitu Markuse Wahla nedůstojná. „Piloti by se měli ucházet o místa jako žáčci a kývnout na snížení platů o 40 procent,“ nelíbí se mu. Proto zatím k Eurowings přešlo jen několik pilotů.
Se stížnostmi pilotů se musela letos vyrovnávat i irská nízkonákladová společnost Ryanair. Nakonec musela pilotům zvýšit platy, aby neodešli jinam. Kvůli čerpání dovolených už v září zrušila irská společnost tisíce letů.
Dále čtěte: