Množství vraků na dnech oceánů se stalo kořistí pirátů. Co je na staré oceli a dalších kovech tak láká? Zřejmě jejich původ. Protože kovy vznikly před rokem 1945, před prvními výbuchy atomových zbraní.
Desítky válečných lodí, jež byly potopeny během válečných operací druhé světové války a v jejich troskách jsou pohřbeny ostatky britských, amerických, holandských a japonských námořníků, byly piráty nelegálně zničeny a rozkradeny. Jedná se o lodě, v nichž bylo až 4500 ostatků vojáků, uvedl britský deník Guardian.
Podle potápěčů, kteří se k vrakům z druhé světové války pravidelně vydávají, se může jednat až o čtyři desítky plavidel. Vlády postižených zemí se obávají, že pirátům mohou padnou za oběť i další potopené lodě.
Přes sedmdesát let staré kusy lodí jsou většinou pomocí výbušniny roztrhány a poté vytaženy. Želený šrot nemá valnou hodnotu, proto se odborníci dohadují, proč by měli mít piráti o tyto specifické válečné hroby zájem. Kromě oceli lodě obsahují měděné a bronzové součástky.
Kovy z předatomové éry
Podle odborníků se může jednat o snahu získat vzácné kovy z předatomové éry. Byly vyrobeny před rokem 1945, kdy došlo k prvním testům atomové pumy a následnému použití v Nagasaki a Hirošimě. Výbuchy zaplnily atmosféru radiací. Lodě na dně oceánů jsou tak jedním z mála zdrojů oceli, která není touto radiací zatížena.
Taková ocel je životně důležitá pro výrobu některých zařízení. Například se využívá v detektorech ionizačního záření v takzvaném Geigerově-Müllerově detektoru, v medicínských přístrojích pro měření radioaktivity v lidském těle nebo v senzorech pro letadla a rakety.
Nájezdy pirátů za kořistí se uskutečňují zejména v Jávském moři, kde jsou dobře dostupné asi v hloubce 80 metrů.
Jde například o britské lodě HMS Exeter, HMS Encounter a HMS Electra, jež byly potopeny v roce 1942. Piráti se vydávají za námořníky a z hloubky loví celé kusy lodí. HMS Repulse a HMS Prince of Wales byly potopeny japonským letectvem bezprostředně po útoku na Pearl Harbor v prosinci 1941.
Zloději mají zájem také o měděné kotle z lodí a vysoce kvalitní hliník, napsal server Deutsche Welle.
Nemohou klidně odpočívat
Britské ministerstvo obrany již dříve žádalo Indonésii, aby vraky ve svých vodách ochránila. „Vojenský vrak by měl zůstat neporušený. Ti, kteří přišli na jeho palubě o život, by měli mít možnost klidně odpočívat,“ uvedl mluvčí britského ministerstva.
Jedná se také o japonské lodě nebo o australskou HMAS Perth, kde zůstalo pohřbeno 450 Australanů. James Hunter z australského námořního muzea byl jedním z potápěčů, kteří vrak kontrolují. Podle něj už zmizelo 60 až 70 procent lodi. „Nemohl jsem uvěřit tomu, že by byl odcizen ocelový trup vážící 8 tisíc tun,“ řekl námořní archeolog Hunter.
Nad vraky byly vyfotografovány lodě s jeřáby s množstvím zrezivělých plátů oceli na palubě. Lodě jsou většinou registrovány v Kambodži, Malajsii a Číně.
Guardian upozornil, že pro neozářené olovo, jež se používá v jaderných elektrárnách, bylo vyzvednuto z evropských vod i ze starých římských lodí.
Po takovém nekontaminovaném šrotu roste poptávka zejména v Číně. I zkorodovaná ocel z jedné lodi může pirátům přinést okolo milionu liber (29 milionů korun). Mosazné potrubí se prodává za zhruba 2 tisíce liber za tunu (58 tisíc korun) a měděné kabely za 5 tisíc liber za tunu (145 tisíc korun).
Hunter varuje, že jsou ohroženy i lodě, které leží ve větších hloubkách s tím, jak se zlepšuje vybavení a technologie ilegálních potápěčů. „Stane se to daleko větším problémem,“ varoval.
Dále čtěte:
Kde leží zbytky po jaderné bombě z projektu Manhattan? Na skládce
Bývalý esesman odkázal miliony spřáteleným skotským penzistům
Hitler nebyl nemocný. Měl jen absťák