Rétorická obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou, o kterou se postaral americký prezident Donald Trump, vedla k tomu, že Čína snížila dovozní cla na automobily z 25 na 15 procent. Trump může pomoci zejména značce Porsche, která na území Číny své vozy nevyrábí.
Automobilka ze Stuttgartu může poděkovat Trumpovi za to, že v dubnu kritizoval čínská vysoká dovozní cla na automobily. Ta jsou v současné době na úrovni 25 procent, Spojené státy je mají desetkrát nižší. Čínské ministerstvo financí oznámilo, že od prvního července 2018 klesnou o deset procentních bodů na 15 procent.
Automobilka Porsche, jež patří do koncernu VW, by na snížení cel měla vydělat nejvíce, protože svá auta na čínském území nevyrábí. „Porsche bude profitovat na snížení cel nejvíce,“ řekl automobilový analytik banky Norddeutsche Landesbank Frank Schwope deníku Die Welt. Luxusní vozy Porsche do Číny vyváží na rozdíl od jiných německých automobilek, které mají v zemi továrny. Podobně by si měly polepšit i další luxusní značky, jako je Tesla nebo Ferrari.
Automobilka Porsche vyvezla v roce 2017 do Číny 71 500 vozů. Ferdinand Dudenhöffer z německého Centra pro automobilový výzkum (CAR) vypočítal, že při průměrné prodejní ceně 87 100 eur (2,2 milionu korun) za jeden vůz, by měly tržby Porsche v Číně za rok 2017 dosáhnout 6,3 miliardy eur (161,9 miliardy korun). Snížení dovozních cel by mělo podpořit další růst tržeb.
Jak přesně se na maržích snížení cel projeví, není zatím jasné. Čínská vláda dbá o dobro spotřebitelů, a proto bude tlačit na to, aby se ceny dovážených vozů upravily, uvedl jeden z německých automobilových manažerů. Nižší ceny by ale mohly vést ke zvýšení poptávky po těchto vozech, což by mělo pomoci právě německé automobilce, jež vyrábí své vozy ve Stuttgartu a Lipsku. V loňském roce prodej vozů Porsche v Číně rostl ve srovnání s rokem 2016 o deset procent.
Čínský Musk chce porazit Teslu:
Prodává o polovinu levněji, bankrotu se nebojí
Čína je největším automobilovým trhem na světě. V roce 2017 se prodalo 28,9 milionu vozů. Osobních aut se prodalo 24,7 milionu. Dovoz ale činil pouhý zlomek, 1,22 milionu vozů, což jsou asi 4 procenta prodaných aut.
Podle německého automobilového svazu se loni v Číně prodalo 4,9 milionu automobilů německých automobilek, což je zhruba každé páté auto. Většina vozů se ale vyrábí ve spolupráci s domácími automobilkami. Platí to zejména pro koncern VW. Z 4,2 milionů aut prodaných v Číně bylo pouze 189 tisíc vozů dovezeno.
Zvýšení konkurenceschopnosti na čínském trhu by mohlo v dlouhodobém horizontu znamenat i to, že čínští výrobci začnou vyvážet svá auta na západní trhy. „Cíl čínské vlády je jasný. Čínská auta by se měla konečně stát konkurenceschopná i mimo Čínu,“ řekl Dudenhöffer.
Nejprodávanější značky automobilů v Číně v roce 2017 | |||
---|---|---|---|
Značka | Prodej v 2017 (v mil. kusů) | Meziroční změna (v %) | Podíl na trhu v roce 2017 (v %) |
VW | 3,139 | 4,4 | 12,95 |
Honda | 1,418 | 18,5 | 5,85 |
Geely | 1,252 | 60,7 | 5,16 |
Buick | 1,224 | -0,5 | 5,05 |
Toyota | 1,138 | 6,9 | 4,70 |
Nissan | 1,118 | 10,1 | 4,61 |
Changan | 1,055 | -8,2 | 4,35 |
Baojun | 1,021 | 34,3 | 4,21 |
Haval | 0,850 | -9,4 | 3,51 |
Ford | 0,840 | -11,7 | 3,47 |
Pozn: Jedná se o automobily vyrobené na území Číny. Značka Škoda je na 24. místě s 335 tisíci prodaných vozů. Zdroj: carsalesbase.com
Dále čtěte: