Zdravotní pojišťovna vás může vyzvat k náhradě škody způsobené při autonehodě, i když máte uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla – takzvané povinné ručení. Záleží na postupu komerční pojišťovny, u které jste povinné ručení uzavřeli. Před případnými soudními spory vás ochrání včasná komunikace s příslušnými pojišťovnami.
Příběh ze silnice |
---|
„Zdravotní pojišťovna mě vyzvala k náhradě škody z důvodu mnou zaviněné dopravní nehody přesto, že si řádně platím pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Postupuje zdravotní pojišťovna správně, na co si tedy povinné ručení na auto vůbec platím?“ ptá se řidič Adam R. |
Postup zdravotní pojišťovny je správný. Její nárok na náhradu škody vychází z ustanovení zákona o veřejném zdravotním pojištění, kde se říká, že zdravotní pojišťovna má vůči třetí osobě právo na náhradu nákladů na hrazené služby, které vynaložila v důsledku protiprávního jednání této třetí osoby vůči jejímu pojištěnci.
Nehoda se zraněním
Řidič zavinil dopravní nehodu, tudíž porušil ustanovení zákona o pravidlech silničního provozu, při níž byl zraněn klient zdravotní pojišťovny.
Jak se o dopravní nehodě zdravotní pojišťovna dozví? Zdravotní pojišťovna je o tom informována na základě oznamovací povinnosti jednak příslušným zdravotnickým zařízením a jednak orgány činnými v trestním řízení nebo správním orgánem (nejčastěji Policií ČR).
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Šanci máte do konce března, na další si počkáte
Při uplatňování náhrady škody podle zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla má pojištěnec, v tomto případě viník dopravní nehody, právo uplatňovat svůj nárok na plnění u komerční pojišťovny, s níž uzavřel pojištění motorového vozidla, tedy povinné ručení.
Nárok na to řidič se řádně zaplaceným pojistným má, pokud jsou splněny všechny smluvní podmínky. Podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla uplatňuje regresní náhradu z pojistného plnění i příslušná zdravotní pojišťovna.
Je třeba zdůraznit, že ta má právo na výběr, zda uplatní svůj zákonný nárok vůči řidiči, který způsobil dopravní nehodu, nebo u příslušné komerční pojišťovny. Pokud k tomu není zvláštní důvod, uplatňuje prioritně nárok u pojišťovny.
Potřebujete informace o finančních institucích působících na pojistném trhu?
Projděte si kompletní seznamy i s kontaktními údaji pojišťoven
Problém nastává, pokud pojišťovna viníka dopravní nehody nereaguje z nějakého důvodu na výzvu zdravotní pojišťovny k náhradě škody nebo ji v zákonné době neuhradí.
Potom má zdravotní pojišťovna z důvodu možného promlčení nároku na náhradu škody právo řešit věc v občanskoprávním řízení u příslušného soudu.
Než se půjde k soudu
Zdravotní pojišťovna tedy vyzve přímo viníka dopravní nehody k náhradě škody. K tomu ale udělá ještě jeden preventivní krok.
Osoba blízká: dá se výmluva při přestupku použít?
Aby se dopředu předešlo zbytečným soudním sporům, žádá vždy pojišťovna současně viníka dopravní nehody, aby se ve vlastním zájmu spojil s pojistitelem a požádal o uhrazení škody zdravotní pojišťovny.
Pak záleží na komunikaci klienta se zaplaceným povinným ručením s jeho komerční pojišťovnou.
Co byste ještě měli vědět o povinném ručení |
---|
Cena povinného ručení v současnosti dosáhla dna a klesat může pouze na úkor dalšího prohlubování ztrát pojišťoven. Od roku 2010 průměrné pojistné kleslo v dnešních cenách o 24 procent, zatímco průměrná škoda stoupla o 47 procent. Vyplývá to z analýzy České kanceláře pojistitelů (ČKP). Řidiči se tedy musí připravit na to, že v lepším případě bude cena POV v rámci konkurenčního boje pojišťoven v nejbližší době ještě stagnovat, případně se postupem času může zvyšovat. |
U pojištění osobních automobilů pojišťovny podle ČKP vyberou o 12 procent pojistného méně, než zaplatí na škodách. Skutečné roční pojistné u osobních automobilů činí 15,8 miliardy korun, zatímco celková výše škod a dalších nákladů je 17,65 miliardy korun. Průměrná cena povinného ručení se loni meziročně snížila o 0,6 procenta na 2764 Kč. |
V Česku loni přibylo 236 tisíc vozidel se sjednaným povinným pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla. Celkem tak má povinné ručení 7,833 milionu vozidel, vyplývá z dat ČKP. Nepojištěných vozidel je podle jejích odhadů zhruba 130 000. |
ČKP hradí prostřednictvím garančního fondu, kam přispívají pojišťovny z vybraného pojistného na povinném ručení, částky, které se jí nepodaří získat od nepojištěných viníků nehod. Od 1. ledna 2018 se opět zavedl příspěvek nepojištěných, a tedy i financování nepojištěných škod nepojištěnými motoristy. |
Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy. |
Čtěte také: