Menu Zavřít

Povolební transakce za 400 milionů. ČD-Informační systémy koupila Chaps

25. 10. 2017
Autor: Profimedia.cz

Dceřiná společnost Českých drah ČD-Informační systémy (ČDIS) koupila stoprocentní podíl ve firmě Chaps, která Českým drahám dodává prodejní systémy. Transakci dokončila tři dny po volbách. Zaplatí zhruba 400 milionů korun včetně několika desítek milionů korun na účtech firmy. Transakcí se zabýval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), hovořilo se totiž o tom, že hodnota firmy je jen 120 milionů.

Nejznámější aktivitou společnosti Chaps je dodávání dat do vyhledávače spojení Idos.cz. „Kupujeme portfolio produktů jak pro železniční, tak pro autobusový business, a samozřejmě také pro provozování IDOSu. Všechny tři segmenty chceme dál rozvíjet,“ uvedl v tiskové zprávě předseda představenstva ČD-Informační Systémy Miloslav Kopecký. Hodnotu transakce společnost neuvedla s tím, že jde o obchodní tajemství.

Smlouvu firma podepsala krátce po volbách, zdůvodnila to nedostatkem času. ČDIS měla garantovanou exkluzivitu na nákup do 30. září. Dodala, že pro nákup měla souhlas všech kontrolních orgánů v rámci ČD.

Prodávajícím je společnost CHF Holding, která patří zakladateli Chapsu Peteru Chlebničanovi a jeho synovi Tomášovi. Peníze na nákup firmě ČDIS půjčily České dráhy. Součástí kontraktu je také nákup firem patřících pod Chaps, tedy ČSAD SVT Praha, Inprop a SVT Slovakia. České dráhy nákup nepotvrdily ani nevyvrátily, oficiálně se mají k obchodu vyjádřit dnes, píše web Zdopravy.cz s odvoláním na své zdroje a registr smluv.

Společnost se sídlem v Brně drahám koupi sama nabídla. Dráhy s Chapsem, pro který pracuje zhruba 90 vývojářů a analytiků, spolupracují 15 let.


Vysokorychlostní železnice v Česku? Cena 650 miliard, termín v nedohlednu

Ilustrační foto


Vedení ČDIS dostalo už dříve korporátní souhlasy pro nákup Chapsu, transakce se ale zastavila poté, co obchod a jeho cena vzbudil zájem médií a politiků. Proti nákupu těsně před volbami se postavil například předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Člen stejného hnutí, nyní i poslanec za ANO Milan Feranec, přitom z postu šéfa dozorčí rady Českých drah i ČDIS nákup podporoval.

Ministr Ťok požádal dráhy o posudky, zda je transakce výhodná, o nákupu chtěl jednat se zástupci státního dopravce. Počátkem září Ťok hovořil o tom, že by o obchodu mohlo rozhodnout až povolební vedení ministerstva dopravy, které vůči státním Českým drahám vykonává akcionářská práva prostřednictvím řídícího výboru.

Cena: desetinásobek ročního zisku

ČDIS kupuje Chaps za zhruba desetinásobek ročního zisku. Vedení Českých drah i ČDIS už dříve odmítlo, že by cena byla příliš vysoká. Jejich představitelé argumentovali především znaleckým posudkem, který cenu stanovil i přes půl miliardy korun. České dráhy nechaly soukromou firmu vyrůst ze svých zakázek, aniž měly všechny potřebné licence k systémům, které Chaps dodal, a dostaly se do situace, které se v oboru říká vendor lock, tedy závislosti na dodavateli, píše server.

Chaps na základě pověření ministerstva dopravy také shromažďuje data o dopravním spojení. Má je poskytovat ostatním subjektům ve strojově čitelném formátu, což dělá jen částečně. Data od Chapsu kupuje exkluzivně Mafra pro službu Idos.cz.

MM25_AI

Čtěte dále

Vysokorychlostní železnice v Česku? Za půl bilionu

Esej: Proč aritmetika vítězí nad politikou

A vidíte, to jsem si ani nevšim’ aneb Miliardy v českých rychlotratích

Makrooko Miroslava Zámečníka


  • Našli jste v článku chybu?